20 Bilder pro Sekunde bei voller Auflösung inklusive Autofokus, dazu den derzeit weltbesten Bildstabilisator – Canon verspricht mit den heute vorgestellten Kleinbild-Spiegellosen EOS R5 (45 Megapixel, knapp 4400 Euro) und EOS R6 (20 Megapixel, gut 2600 Euro) gleich zwei Gamechanger. Dazu baut Canon das Angebot an RF-Objektiven massiv aus, präsentiert heute gleich vier neue Objektive und zwei Telekonverter. Die EOS R5 soll bereits Ende Juli 2020 erhältlich sein, die EOS R6 folgt einen Monat später.
Update 10. Juli 2020, 19:25: Technische Daten zur Canon EOS R6 nachgetragen
Dass Canon mit der heute vorgestellten EOS R5 in die Offensive geht, war schon seit Längerem klar – Canon hatte sein neues spiegelloses Flaggschiff bereits im Februar angekündigt und seither häppchenweise weitere Details bekanntgegeben. Heute lüftet Canon nun die Schleier ganz und stellt die EOS R5 detailliert vor. Mit ihr kommt zudem die etwas abgespeckte EOS R6. Außerdem kündigt Canon heute für das RF-Bajonett gleich vier neue Objektive und zwei Telekonverter an – photoscala stellt sie hier ausführlich vor.
Die EOS R5 für rund 4385 Euro und EOS R6 für ca. 2630 Euro sind trotz ihrer Unterschiede bei Sensor und Ausstattung technisch nah verwandt. Beide Kleinbildspiegellose schaffen eine Serienbildrate von 20 Bilder/Sekunde bei voller Auflösung inklusive Autofokus und Belichtungsnachführung. Bei beiden bietet Canon erstmals überhaupt einen integrierten Bildstabilisator, der bis +8 EV längere Belichtungszeiten ermöglichen soll. Und beide Kameras erhalten einen DIGIC X-Prozessor mit neuen Algorithmen, etwa für den laut Canon weltschnellsten Autofokus.
EOS R5: 45 Megapixel und 8K-Video mit interner Aufzeichnung
Die EOS R5 ist die erste Kleinbildkamera, die Video in 8K-Auflösung (8192 x 4320 Pixel) bei 30p aufzeichnet, auf einer Speicherkarte in der Kamera sichert und nicht aktiv gekühlt wird. Canon hat mit dieser Möglichkeit zum Beispiel Event-Fotografen im Blick, von denen immer häufiger auch anspruchsvolle Videoclips erwartet werden. Fotografen können aus dem Video-Stream mit 30 Bilder/Sekunde Fotos mit rund 35 Megapixel Auflösung extrahieren.
Das Bedienkonzept der EOS R5 lehnt sich wieder stärker an dem der Profi-DSLRs von Canon an. Die mit der EOS R (die weiter im Programm bleibt) eingeführte Touchbar entfällt, stattdessen gibt es bei der EOS R5 wieder einen klassischen Joystick. Der elektronische Sucher der EOS R5 löst 5,76 Millionen Bildpunkte auf, seine Wiederholrate beträgt 120 Hertz.
EOS R6: 20 Megapixel-Sensor aus der EOS-1D X Mark III
Bei der EOS R6 fokussiert Canon weniger auf eine hohe Auflösung, sondern auf hohe High-ISO-Fähigkeiten. Bis ISO 102.400 reicht ihre Empfindlichkeit. Den Sensor übernimmt die EOS R6 im Wesentlichen vom kürzlich eingeführten Spitzenmodell EOS-1D X Mark III, deren besonders aufwändigen AA-Filter hat Canon für die EOS R6 allerdings etwas vereinfacht.
Die EOS R6 filmt in 4K UHD-Auflösung mit bis zu 60 Bilder/Sekunde oder in Full-HD mit maximal 120 Bilder/Sekunde. Die Ausstattung ist im Vergleich zur EOS R5 etwas abgespeckt. So fehlt der EOS R6 das Schulter-Display, der elektronische Sucher löst mit 3,69 Bildpunkten nicht ganz so hoch auf.
Die neuen Kameras auf einen Blick
EOS R5:
Vollformat-CMOS-Sensor mit 45 MP Bis zu 20 B/s / 12 B/s Kamerainterner IS bis zu 8 Stufen Dual Pixel CMOS AF II
ISO-Bereich 100 – 51.200
8K-Videos mit 30p 12 Bit (volle Sensorbreite) EVF mit 5,76 Millionen Bildpunkten
8,01 cm (3,2 Zoll) dreh- und schwenkbares LCD mit 2,1 Millionen Bildpunkten
Zwei Kartensteckplätze (1 x CFexpress und 1 x SD UHS-II)
LDC-Anzeige oben und AF-Multi-Controller (Joystick)
Integriertes 5 GHz und 2,4 Ghz WLAN und FTP mit optional erhältlichem WFT-R10
Bluetooth
USB-Laden und Stromversorgung über PD-E1
Nur Gehäuse: ca. 650 g (738 g mit Akku und Speicherkarte)
EOS R6:
Vollformat-CMOS-Sensor mit 20,1 MP Bis zu 20 B/s / 12 B/s
Kamerainterner IS bis zu 8 Stufen Dual Pixel CMOS AF II
ISO-Bereich 100 – 102.400
4K-Videos mit 60p 10 Bit, Full HD 120 B/s EVF mit 3,69 Millionen Bildpunkten
7,5 cm (3,0 Zoll) dreh- und schwenkbares LCD mit 1,62 Millionen Bildpunkten
Zwei Kartensteckplätze (2 x SD UHS II)
AF-Multi-Controller (Joystick) Integriertes 2,4 GHz WLAN und FTP
Bluetooth
USB-Laden und Stromversorgung über PD-E1
Nur Gehäuse: ca. 598 g (690 g mit Akku und Speicherkarte)
Pressemitteilung von Canon Deutschland:
Canon stellt die EOS R5 und die EOS R6 offiziell vor.
9. Juli 2020.
Mit der neuen EOS R5 und EOS R6 stellt Canon heute zwei spiegellose Vollformatkameras vor, die das EOS R System mit dem zukunftssicheren RF Bajonett ergänzen. Die EOS R5 hat den Profi im Blick und liefert Fotos mit 45 Megapixeln bei bis zu 20 Bildern pro Sekunde1. Sie ist die erste spiegellose Vollformatkamera, die 8K-RAW-Videos mit bis zu 29,97 Bildern pro Sekunde und in 4K mit bis zu 120p intern aufzeichnen kann. Die EOS R6 richtet sich an engagierte Fotografen, die auf Spiegellos umstellen möchten und nach mehr Möglichkeiten suchen. Sie bietet 20,1-Megapixel-Fotos mit 20 Bildern pro Sekunde1, 4K-Videos mit bis zu 60p und Full HD mit bis zu 120p.
Spiegellose Profi-Kameras – neu definiert
Die Canon CMOS-Sensortechnologie der nächsten Generation, in Kombination mit den leistungsstarken RF Objektiven, ermöglicht ein ganz neues Niveau an Detailvielfalt und branchenweit führender Geschwindigkeit. Die EOS R5 und EOS R6 machen mit dem elektronischen Verschluss vollkommen geräuschlos bis zu 20 Bilder pro Sekunde1 – bei voller Belichtungsautomatik (AE) und Autofokusnachführung (AF). So ist beispielsweise sichergestellt, dass Motive durch das Auslösegeräusch nicht gestört werden. Bei Bedarf steht auch ein mechanischer und elektronischer Verschluss auf den 1. Verschlussvorhang zur Verfügung, der Reihenaufnahmen mit bis zu 12 Bildern pro Sekunde1 ermöglicht.
Zum ersten Mal gibt es in der EOS Serie mit der EOS R5 und EOS R6 die kamerainterne 5- Achsen-Bildstabilisierung (In-Body Image Stabilisation – IBIS), die im Zusammenspiel mit allen kompatiblen Objektivtypen enorme Vorteile bietet. Aber insbesondere im Zusammenspiel mit RF Objektiven zeigt IBIS seine Stärken: Der optische IS des Objektivs und der sensorbasierte IS der Kamera arbeiten perfekt zusammen und korrigieren so horizontale bzw. vertikale Verschiebung, Rollen, Gieren und Kippen. Man kann hier von einem koordinierten IS sprechen. Dieses intelligente Stabilisierungssystem stellt aktuell die weltbeste Bildstabilisierung2 dar und kompensiert bis zu 8 Belichtungsstufen2. Bei Aufnahmen aus der freien Hand ermöglichen lange Belichtungszeiten ganz neue Formen der Kreativität – egal ob im Bild oder als Film.
Der große Durchmesser des RF Bajonetts stellt sicher, dass das Licht den gesamten Sensor bis in die Ecken erreicht – natürlich auch bei den Sensorbewegungen für die kamerainterne Bildstabilisierung. Der Durchmesser von 54 mm ermöglicht die Konstruktion von RF Objektiven mit größerem Bildkreis. Dadurch wird ein größerer Wirkungsbereich des kamerainternen IS erzielt. Das bedeutet, dass auch einige RF Objektive ohne optischen IS wie das RF 85mm F1.2L USM oder das RF 28-70mm F2L USM eine Bildstabilisierung von bis zu 8 Stufen2 erreichen können.
Auch Benutzer von EF Objektiven werden eine verbesserte IS-Leistung erreichen, da die kamerainterne Bildstabilisierung auch mit dem optischen IS von EF Objektiven arbeitet und so horizontale bzw. vertikale Verschiebung, Rollen, Gieren und Neigen kompensiert. Aber auch EF Objektive ohne optischen IS profitieren von der 5-Achsen-Stabilisierung, mit denen die EOS R5 und EOS R6 überzeugen.
Immer scharfe Aufnahmen
Die DIGIC X Prozessortechnologie ist das Herzstück der EOS R5 und EOS R6 und basiert auf derselben Technologie des High–End Modells EOS-1D X Mark III. Sie unterstützt den Dual Pixel CMOS AF II der nächsten Generation und hebt Geschwindigkeit und Zuverlässigkeit auf ein unübertroffenes Niveau. Der weltweit schnellste Autofokus fokussiert in nur 0,05 Sekunden3. Die EOS R5 kann bei Lichtverhältnissen bis zu -6 LW5 fokussieren, und die EOS R6 ist die erste EOS Kamera, deren AF bei Lichtverhältnissen bis -6,5 LW4, 5 arbeitet. Der hochpräzise AF arbeitet selbst bei wenig Licht oder in kontrastarmen Szenen besonders effektiv.
Das iTR AF X AF-System wurde unter Verwendung einer Deep-Learning Technologie programmiert. Die Gesichts-/Augenerkennung hält Motive auch dann scharf im Fokus, wenn sie sich unvorhersehbar bewegen oder wenn mit geringer Schärfentiefe gearbeitet wird. Selbst wenn sich das Gesicht einer Person für einen Moment abwendet, wird der Kopf weiterhin verfolgt.
Auch die fortschrittliche Motivverfolgung wurde durch die Algorithmen des Deep-Learning optimiert und führt den Fokus auf Gesichter und Augen des Motivs nach. Das schließt jetzt auch Katzen, Hunde und Vögel ein – bei Foto- und Videoaufnahmen gleichermaßen. EOS R5 und EOS R6 bieten unabhängig von Größe, Körperhaltung, Ausrichtung oder Gesichtsausrichtung des Motivs eine präzise Fokussierung und Nachführung. Selbst Motive, deren Bewegungen vollkommen unvorhersehbar sind, werden zuverlässig verfolgt.
Intelligente Verbindung
Dank integriertem Bluetooth und WLAN lassen sich EOS R5 (5 GHz und 2,4 GHz WLAN8) und EOS R6 (2,4 GHz WLAN8) einfach mit einem Smartphone und auch mit Netzwerken verbinden, die eine schnelle Datenrate und die FTP/FTPS-Übertragung ermöglichen. Diese Funktionalität ermöglicht zudem die Fernsteuerung der Kameras mit der Canon Camera Connect App oder mit dem EOS Utility, wenn die Kamera über WLAN oder Hochgeschwindigkeits-USB C 3.1 Gen 2 mit einem PC oder Mac verbunden ist. Da die Bereitstellung von Inhalten ebenso wichtig ist wie die Aufnahme der Bilder und Videos, unterstützen EOS R5 und EOS R6 die automatische Übertragung von Bilddateien zur Cloud-Plattform image.canon. So lassen sich Aufnahmen einfach übertragen und drucken oder in Google Photos9 oder Adobe Cloud9 Workflows integrieren.
EOS R5: Keine Kompromisse
Die EOS R5 ist in der spiegellosen Technologie ein beispielloser Sprung nach vorn und ist die EOS Kamera6 mit der höchsten Auflösung aller Zeiten. DIGIC X Prozessor, CMOS-Sensor und RF Objektive optimieren im Zusammenspiel alle Aspekte der Bildqualität, um eine Auflösung von mehr als 45 Megapixeln zu erreichen. Der Autofokus bietet eine 100 % Bildfeldabdeckung mit 5.940 wählbaren AF-Positionen. In Kombination mit dem ISO-Bereich von 100-51.200 wird auf Motive selbst bei extrem wenig Licht gestochen scharf fokussiert. Zwei Speicherkarten- Steckplätze unterstützen eine CFexpress und eine SD UHS-II Hochgeschwindigkeitskarte, die sicher in einem wetterfesten Gehäuse aus Magnesiumlegierung untergebracht sind. Beeindruckend professionelle 8K 12-Bit-RAW-Videos können unter Verwendung der gesamten Sensorbreite aufgenommen und intern aufgezeichnet werden. Zusammen mit der Fokusnachführung auf das Gesicht und die Augen von Menschen und Tieren sorgt das für kinoreife Ergebnisse. Die EOS R5 setzt auch neue Maßstäbe für Videofilmer, die in 4K filmen. Man kann 4K DCI (volle Sensorbreite) und 4K UHD mit Bildraten bis 120 B/s (119,88 B/s) in 4:2:2/10 Bit Qualität aufnehmen. So gelingen beeindruckende, gleichmäßige Zeitlupenaufnahmen mit voller AF-Leistung. Für diejenigen, die höchste 4K-Qualität benötigen, bietet der 4K HQ-Modus eine atemberaubende Detailwiedergabe bei Bildraten von bis zu 30 B/s durch Oversampling des 8K-Materials.
- Interne Aufzeichnung in 8K-RAW mit bis zu 29,97 B/s (ohne Crop)
- Interne Aufzeichnung in 8K (ohne Crop) mit bis zu 29,97 B/s in 4:2:2 10 Bit mit Canon Log (H.265) oder 4:2:2 10 Bit HDR PQ (H.265)
- Interne Aufzeichnung in 4K (ohne Crop) mit bis zu 119,88 B/s in 4:2:2 10 Bit mit Canon Log (H.265) oder 4:2:2 10 Bit HDR PQ (H.265)
- 4:2:2 10 Bit in Canon Log oder 4:2:2 10 Bit HDR PQ-Ausgabe über HDMI bei 4K 59,94 B/s
Wie von zahlreichen Anwendern gewünscht, bietet die EOS R5 wieder einen Multi-Controller Joystick mit dem zusätzlich zum Touch & Drag AF auf dem 8,01 cm dreh- und schwenkbaren Touchscreen mit einer Auflösung von 2,1 Millionen Bildpunkten der aktive AF-Bereich verlagert werden kann.
Da auch Dual Pixel RAW unterstützt wird, ist nach der Aufnahme eine Korrektur von Fokus und Hintergrundschärfe sowie eine Änderung der Porträt-Ausleuchtung möglich – was die kreativen Möglichkeiten enorm erweitert. Der elektronische 0,5-Zoll-Typ Sucher (EVF) bietet mit einer Bildwiederholfrequenz von 120 Bildern pro Sekunde und einer Auflösung von 5,76 Millionen Bildpunkten eine erstaunlich realistische Sicht auf die Welt, die mit einem optischen Sucher vergleichbar ist.
Die EOS R5 ist voraussichtlich ab Ende Juli 2020 im Fachhandel erhältlich. Der Preis für den EOS R5 Body beträgt 4.385,58 € UVP.
EOS R6: Umfassende Höchstleistungen
Mit ihrer Spitzengeschwindigkeit und der Vollformat-Bildqualität ist die EOS R6 eine leistungsstarke und vielseitige Kamera, die den höchsten Ansprüchen der professionell orientierten Fotobranche entgegenkommt. Sport- und Wildlife-Enthusiasten können mit der Geschwindigkeit von bis zu 20 Bildern pro Sekunde1, der Flexibilität von bis zu 6.072 wählbaren AF-Positionen und der auf Deep-Learning basierten automatischen Gesichts- und Augenerkennung und -nachführung bei Menschen und Tieren sich schnell bewegende Motive zuverlässig festhalten. Der 20,1-Megapixel-CMOS-Sensor teilt viele Technologien und Leistungsmerkmale der EOS-1D X Mark III und bietet einen automatischen ISO-Bereich von ISO 100-102.400, so dass auch in Low-Light-Umgebungen wie bei Hochzeiten und Veranstaltungen in Innenräumen erstklassige Aufnahmen möglich sind.
Die innovative EOS R6 ermöglicht Content-Erstellern, die steigende Nachfrage nach erstklassigen Fotos und Videos zu befriedigen. Sie filmt in 4K UHD-Auflösung mit bis zu 59,94 Bildern pro Sekunde, was durch Oversampling von 5,1K erreicht wird. In Full HD können unglaubliche Zeitlupenaufnahmen mit voller AF-Unterstützung und bis zu 119,88 B/s aufgenommen werden. Während der Videoaufnahme kann die Zebra-Anzeige als Leitfaden für die Belichtungseinstellung verwendet werden. Das ist besonders nützlich unter Bedingungen, die typischerweise zu überbelichteten Spitzlichtern führen. Die Option, intern in 8 Bit H.264 oder in 10 Bit YCbCr 4:2:2 H.265 und mit Canon Log aufzuzeichnen, bietet eine hohe Flexibilität für die Postproduktion.
Der 0,5-Zoll-Typ EVF mit 3,69 Millionen Bildpunkten und einer maximalen Bildwiederholrate von 120 Bildern pro Sekunde sorgt für auf ein Minimum reduzierte Verzögerungen, was ideal für Sportfotografie ist, und bietet eine transparente und reaktionsschnelle Ansicht des Motivs. Das 7,5 cm dreh- und schwenkbare Touch-Display mit 1,62 Millionen Bildpunkten hilft bei der Aufnahme aus kreativen Blickwinkeln. Zwei Speicherkarten-Kartensteckplätze ermöglichen die Verwendung von zwei SD UHS-II Karten und damit die gleichzeitige Aufzeichnung auf beiden Karten, wobei auch die Möglichkeit besteht, jeweils unterschiedliche Formate auf die einzelnen Karten zu speichern, was für mehr für Sicherheit und Geschwindigkeit sorgt.
Die EOS R6 als Body oder im Kit ist voraussichtlich ab Ende August 2020 im Fachhandel erhältlich. Der Preis für den Body beträgt 2.630,96 € UVP. Die Kit-Variante zusammen mit dem RF24-105mm F4-7.1 IS STM ist für 2.981,88 € UVP erhältlich.
Vorstellung von drei neuen EOS Zubehörteilen
LP-E6NH
Im Lieferumfang der EOS R5 und EOS R6 befindet sich ein neuer Akku mit höherer Reichweite, der auch mit bereits vorhandenen EOS Kameras kompatibel ist, die mit Akkus der LP-E6 Serie arbeiten. Der LP-E6NH ersetzt den LP-E6N mit einer um 14 % erhöhten Kapazität von 2.130 mAh, was längere Shootings ermöglicht und gleichzeitig die Kompatibilität mit bestehenden Produkten und Zubehörteilen gewährleistet.
BG-R10 Akkugriff
Der BG-R10 ermöglicht mit EOS R5 und EOS R6 sehr lange Shootings ohne Unterbrechung – ideal für die Reportage von Hochzeiten, Natur und Zeitgeschehen. Der neue Akkugriff ermöglicht den Betrieb der Kameras mit zwei Akkus (LP-E6/N/NH). Zudem bietet der Akkugriff außerdem doppelte Bedienelemente für ein verbessertes Handling bei Aufnahmen im Hochformat.
Der neue Akkugriff ist voraussichtlich ab Ende Juli 2020 zum Preis von 379,19 € UVP im Fachhandel erhältlich.
WFT-R10
Der Wireless File Transmitter bietet in Form eines Akkugriffs für die EOS R5 2×2 MIMO-Antennen für eine schnellere und weitreichendere Übertragung. Außerdem ermöglicht der WFT-R10 einen SFTP Zugang über WLAN und LAN über die integrierte Ethernet-Schnittstelle.
Der neue Wireless File Transmitter ist voraussichtlich ab Ende Juli 2020 zum Preis von 1.096,64 € UVP im Fachhandel erhältlich.
Bildergalerie: Canon EOS R5 und EOS R6
10 Abbildungen
Technische Daten: EOS R5
IMAGE SENSOR | |
Type | 36 x 24 mm CMOS |
Effective Pixels | Approx. 45 megapixels |
Total Pixels | Approx. 47.1 megapixels |
Aspect Ratio | 3:2 |
Low-Pass Filter | Built-in/Fixed |
Sensor Cleaning | EOS integrated cleaning system |
Colour Filter Type | Primary Colour |
Sensor shift-IS | Yes, up to 5-stops, up to 8-Stops when used with compatible RF IS lenses [1] |
IMAGE PROCESSOR | |
Type | DIGIC X |
LENS | |
Lens Mount | RF (EF and EF-S lenses can be attached using: Mount Adapter EF-EOS R Control Ring Mount Adapter EF-EOS R Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R) EF-M lenses are not compatible |
Focal Length | Equivalent to 1.0x the focal length of the lens with RF and EF lenses 1.6x with EF-S |
FOCUSING | |
Type | Dual Pixel CMOS AF |
AF System/Points | 100% horizontal and 100% vertical with Face + Tracking and Auto Selection modes 100% horizontal and 90% vertical with manual selection and large zone modes [2] |
AF working range | EV -6 – 20 (at 23°C & ISO100) [3] |
AF Modes | One Shot Servo AF AI Focus AF (in A+ Scene Intelligent Auto mode ) |
AF Point Selection | Automatic selection: Face + tracking. 1053 Available AF areas when automatically selected Manual selection: 1-point AF (AF frame size can be changed) 5940 (stills)/ (4500) movie AF positions available Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right) Manual selection: AF point Expansion surrounding points Manual selection: Zone AF (all AF points divided into 9 focusing zones) Manual selection: Large Zone AF (Vertical) Manual selection: Large Zone AF (Horizontal) |
AF Lock | Locked when shutter button is pressed halfway or AF ON is pressed in One Shot AF mode. Using customised button set to AF stop in AI servo |
AF Assist Beam | Emitted by built in LED or optional dedicated Speedlite (flash) |
Manual Focus | Selected on lens |
EXPOSURE CONTROL | |
Metering modes | Real-time with image sensor, 384-zone metering. (1) Evaluative metering (linked to All AF points) (2) Partial metering (approx. 6.1% of viewfinder at centre) (3) Spot metering: Centre spot metering (approx. 3.1% viewfinder at centre) AF point-linked spot metering not provided (4) Centre weighted average metering |
Metering Brightness Range | EV -3 – 20 (at 23°C, ISO100, with evaluative metering) |
AE Lock | Auto: AE lock takes effect when focus is achieved Manual: By AE lock button in P, Av, Fv, Tv and M modes |
Exposure Compensation | +/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments (can be combined with AEB). |
AEB | +/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments |
Anti-flicker shooting | Yes. Flicker detected at a frequency of 100 Hz or 120 Hz. Maximum continuous shooting speed may decrease |
ISO Sensitivity [4] | Auto 100-51200 (in 1/3-stop or 1 stop increments) ISO can be expanded to L:50, H1:102400 |
SHUTTER | |
Type | Electronically-controlled focal-plane shutter and Electronic shutter function on sensor |
Speed | 30-1/8000 sec (1/2 or 1/3 stop increments), Bulb (Total shutter speed range. Available range varies by shooting mode) |
Shutter Release | Soft touch electromagnetic release |
WHITE BALANCE | |
Type | Auto white balance with the imaging sensor AWB (Ambience priority/White priority), Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten light, White Fluorescent light, Flash, Custom, Colour Temperature Setting |
Settings | White balance compensation: 1. Blue/Amber +/-9 2. Magenta/Green +/-9 |
Custom White Balance | Yes, 1 setting can be registered +/-3 levels in single level increments |
WB Bracketing | 3, 2, 5 or 7 bracketed images per shutter release Selectable Blue/Amber bias or Magenta/Green bias |
VIEWFINDER | |
Type | 0.5-inch OLED colour EVF |
Dot count | 5.69 Million dots (1600x1200) |
Coverage (Vertical/Horizontal) | Approx. 100% |
Magnification | Approx. 0.76x [5] |
Eyepoint | Approx. 23mm (from eyepiece lens centre) |
Dioptre Correction | -4 to +2 m-1 (dioptre) |
Viewfinder Information | Shutter speed, Aperture, ISO speed, AF point information, Exposure level indicator, Number of remaining exposures, Exposure compensation, Battery level, Electronic shutter, HDR shooting, Highlight tone priority, Multiple-exposure shooting, Dual Pixel RAW shooting, Self-timer shooting mode, Maximum burst, AF method, Exposure simulation, Drive mode, AEB, Metering mode, FEB, Anti-flicker shooting, Still/video cropping, Shooting mode, Aspect ratio, Scene icons Auto Lighting Optimizer, AE lock Picture Style, Flash-ready, White balance, FE lock, Image Quality, High-speed sync, Bluetooth function, Wi-Fi on/off, , Histogram, Electronic level, Focus distance scale in manual focus, IS system, Audio Level – Manual (video), recording time remaining (video), headphone level (video), Video recording resolution frame rate and compression (video) Rec indicator (video) |
Depth of field preview | Yes, via customised button |
Eyepiece shutter | N/A |
LCD MONITOR | |
Type | 8.01cm (3.15") Clear View LCD II, approx. 2.1million dots |
Coverage | Approx. 100% |
Viewing Angle horizontally/ vertically | Approx. 170° vertically and horizontally |
Coating | Anti-smudge. Reinforced glass incorporated |
Brightness Adjustment | Manual: Adjustable to one of seven levels Colour Tone Adjustment: 4 settings |
Touch-screen operations | Capacitive method with menu functions, Quick Control settings, playback operations, and magnified display. AF point selection in still and Movies, touch shutter is possible in still photo shooting. |
Display Options | (1) Basic Camera settings (2) Advance Camera settings (3) Camera settings plus histogram and dual level display (4) No info (5) Quick Control Screen |
FLASH | |
Modes | E-TTL II Auto Flash, Metered Manual |
X-sync | 1/200sec mechanical shutter / 1/250th electronic 1st curtain |
Flash Exposure Compensation | +/- 3EV in 1/3 increments with EX series Speedlite flashes |
Flash Exposure Bracketing | Yes, with compatible External Flash |
Flash Exposure Lock | Yes |
Second Curtain Synchronisation | Yes via Speedlite |
Hot Shoe/PC terminal | Yes/Yes |
External Flash Compatibility | E-TTL II with EX series Speedlite, wireless multi-flash support |
External Flash Control | via camera menu screen |
SHOOTING | |
Modes | Stills; Scene Intelligent Auto, Flexible priority AE, Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, Bulb and Custom (x3) Movie: Scene Intelligent Auto, Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, Bulb and Custom (x3) |
Picture Styles | Auto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3) |
Colour Space | sRGB and Adobe RGB |
Image Processing | Dual Pixel RAW – Portrait Relighting, Background Clarity ( in camera) Highlight Tone Priority (2 settings) Auto Lighting Optimizer (4 settings) Long exposure noise reduction Clarity High ISO speed noise reduction (4 settings) (stills and video) Lens optical correction - Peripheral illumination correction, Chromatic aberration correction Distortion correction (during/after still photo shooting, during video only) - Diffraction correction, Digital Lens Optimizer (during/after still photo shooting) Resize to M, S1, S2 Cropping of images (JPEG/HEIF) - Aspect ratios 3:2, 4:3, 16:9, 1:1 - Switch between vertical and horizontal cropping orientation - Image straightening - Cropping frame can be moved using touch screen operation RAW image processing Multiple exposure HDR HEIF to Jpeg conversion |
Drive modes | Single, Continuous High+, Continuous High, Continuous Low, Self timer (2s+remote, 10s+remote) |
Continuous Shooting | Max. Approx. 12fps. with Mechanical shutter or 20fps with electronic shutter speed maintained for 350 JPEG or 180 RAW images [6] [7] |
Interval timer | Built in |
FILE TYPE - Stills | |
Still Image Type | JPEG: 2 compression options RAW: RAW, C-RAW 14bit (14-bit A/D converstion with Mechanical shutter and Electronic 1st Curtain, 13-bit A/D conversion with H+ mode, 12-bit A/D conversion with Electronic shutter, Canon original RAW 3rd edition) HEIF: 10bit HEIF is available in HDR shooting with [HDR PQ] set to [Enable] Complies with Exif 2.31 and Design rule for Camera File system 2.0 Complies with Digital Print Order Format [DPOF] Version 1.1 |
RAW+JPEG/HEIF simultaneous recording | Yes, any combination of RAW + JPEG or RAW + HEIF possible, including Dual Pixel RAW +JPEG/HEIF |
Image Size | 3:2 ratio (L, RAW, C-RAW) 8192x5464, (M1) 5808x3872, (S1) 4176x2784, (S2) 2400x1600 1.6x (crop) (L) 5088x3392, (S2) 2400x1600 4:3 ratio (L) 7280x5464, (M1) 5152x3872, (S1) 3712x2784, (S2) 2112x1600 16:9 ratio (L) 8192x4608, (M1) 5808x3264, (S1) 4176x2344, (S2) 2400x1344 1:1 ratio (L) 5456x5456, (M1) 3872x3872, (S1) 2784x2784, (S2) 1600x1600 |
Folders | New folders can be manually created, named and selected |
File Numbering | (1) Consecutive numbering (2) Auto reset (3) Manual reset |
Fie naming | 2 User presets |
EOS MOVIE | |
Movie Type | MP4 Video: 8K DCI/ UHD (17:9 / 16:9) 4K DCI/ UHD (17:9 / 16:9), Full HD 8K/4K/ Full HD: AVC/H.265 variable (average) bit rate, Audio: Linear PCM 4K/ Full HD: MPEG4 AVC/H.264 variable (average) bit rate, Audio: Linear PCM 8K RAW: 12bit CRM Audio: Linear PCM |
Movie Size | 8K DCI (17:9) 8192 x 4320 (29.97, 25, 24, 23.98 fps) RAW, intra or inter frame [9] 8K UHD (16:9) 7680 x 4320 (29.97, 25, , 23.98 fps) intra or inter frame [9] 4K DCI (17:9) 4096 x 2160 (119.9, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 24, 23.98 fps) intra or inter frame [9] 4K UHD (16:9) 3840 x 2160 (119.9, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 fps) intra or inter frame [9] Full HD (16:9) 1920 x 1080 (59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 fps) intra or inter frame [9] Full HD (16:9) 1920 x 1080 HDR (29.97, 25 fps) inter frame [9] Full HD (16:9) 1920 x 1080 (29.97, 25) light inter frame |
Colour Sampling (Internal recording) | 8K/ 4K/ Full HD - YCbCr4:2:0 8-bit or YCbCr4:2:2 10bit |
Canon Log | Yes, Canon Log 1 |
Movie Length | Max duration 29min 59sec. (excluding High Frame Rate movies). No 4GB file limit with exFAT formatted SD card. [9] |
High Frame Rate Movie | MOV Video: 4K – DCI 4096x2160 or UHD 3840x2160 UHD at 100fps or 119.9fps Recorded as 1/4-speed slow motion movie Single scene maximum recording up to 7min 29sec. |
Frame Grab | 35.4-megapixel JPEG still image frame grab from 8K DCI movie possible 33.2-megapixel JPEG still image frame grab from 8K UHD movie possible 8.8-megapixel JPEG still image frame grab from 4K DCI movie possible 8.3-megapixel JPEG still image frame grab from 4K UHD movie possible |
Bitrate/Mbps | CRM: 8k Raw (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p): Approx. 2600 Mbps MOV: MP4 H.264 Canon Log off 8K ALL-I (29.97p/25.00p/24.00p*/23.98p): Approx. 1300 Mbps 8K IPB (29.97p/25.00p/24.00p*/23.98p): Approx. 470 Mbps 4K (119.9p / 100p): Approx. 1880 Mbps 4K (59.94p/50.00p): ALL-I Approx. 940 Mbps 4K (59.94p/50.00p): IPB Approx. 230 Mbps 4K (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p): ALL-I Approx. 470 Mbps 4K (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p): IPB Approx. 120 Mbps Full HD (59.94p/50.00p)/ALL-I: Approx. 180 Mbps Full HD (59.94p/50.00p)/IPB Approx. 60 Mbps Full HD (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p)/ALL-I: Approx. 90 Mbps Full HD (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p)/IPB: Approx. 30 Mbps Full HD (29.97p/25.00p)/IPB (Light): Approx. 12 Mbps 8K Time Lapse (29.97p/25.00p) ALL-I: Approx. 1300 Mbps 4K Time Lapse (29.97p/25.00p) ALL-I: Approx. 470 Mbps Full HD Time Lapse (29.97p/25.00p) ALL-I: Approx. 90 Mbps MOV: MP4 H.265 Canon Log on 8K ALL-I (29.97p/25.00p/24.00p*/23.98p): Approx. 1300 Mbps 8K IPB (29.97p/25.00p/24.00p*/23.98p): Approx. 680 Mbps 4K (119.9p / 100p): Approx. 1880 Mbps 4K (59.94p/50.00p): ALL-I Approx. 1000 Mbps 4K (59.94p/50.00p): IPB Approx. 340 Mbps 4K (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p): ALL-I Approx. 470 Mbps 4K (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p): IPB Approx. 170 Mbps Full HD (59.94p/50.00p)/ALL-I: Approx. 230 Mbps Full HD (59.94p/50.00p)/IPB Approx. 90 Mbps Full HD (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p)/ALL-I: Approx. 135 Mbps Full HD (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p)/IPB: Approx. 45 Mbps Full HD (29.97p/25.00p)/IPB (Light): Approx. 28 Mbps 8K Time Lapse (29.97p/25.00p) ALL-I: Approx. 1300 Mbps 4K Time Lapse (29.97p/25.00p) ALL-I: Approx. 470 Mbps Full HD Time Lapse (29.97p/25.00p) ALL-I: Approx. 135 Mbps |
Microphone | Built-in mono microphone (48 Khz, 16-bit x 2 channels) |
HDMI Display | Output to external monitor only (output of images and shooting information, images are recorded to the card) Camera screen and External Monitor output ( Simultaneous recording to camera and external recorder, camera screen shows images with shooting information) |
HDMI Output | 4K (DCI) 59.94p / 50.00p/29.97p /25.00p/24.00p/ 23.98p, 4K (UHD) 59.94p / 50.00p/ 29.97p / 25.00p / 23.98p, Full HD 59.94p / 59.94i, 50.00p / 50.00i 480p 59.94p 576p 50p Uncompressed YCbCr 4:2:2, 8-bit or 10-bit, sound output via HDMI is also possible |
Focusing | Dual Pixel CMOS AF with Eye/Face Detection and Animal Tracking AF, Movie Servo AF Manual Focus (Peaking and Focus Guide available) |
ISO | Auto: 100-6400, H: 51200 Manual: 100-25600, H1: 51200, |
OTHER FEATURES | |
Custom Functions | 23 Custom Functions |
Metadata Tag | User copyright information (can be set in camera) Image rating (0-5 stars) IPTC data (registered with EOS Utility) IPTC data ( via MFT app) Image transfer with caption (Caption registered with EOS Utility) |
LCD Panel/Illumination | Yes/Yes |
Water/Dust resistance | Yes [11] |
Voice Memo | Yes |
Intelligent Orientation Sensor | Yes |
Playback zoom | 1.5x - 10x in 15 steps |
Display Formats | |
Slide Show | Image selection: All images, by Date, by Folder, Movies, Stills, Protected images or Rating Playback time: 1/2/3/5/10 or 20 seconds Repeat: On/Off |
Histogram | Brightness: Yes RGB: Yes |
Highlight Alert | Yes |
Image Erase | Single image, select range, Selected images, Folder, Card |
Image Erase Protection | Erase protection of Single image, Folder or Card all found images (only during image search) |
Self Timer | 2 or 10 sec. |
Menu Categories | (1) Shooting menu (2) AF Menu (3) Playback menu (4) Network (5) Setup menu (6) Custom Functions menu (7) My Menu |
Menu Languages | 29 Languages English, German, French, Dutch, Danish, Portuguese, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Greek, Russian, Polish, Czech, Hungarian, Vietnamese, Hindi, Romanian, Ukrainian, Turkish, Arabic, Thai, Simplified Chinese, Traditional Chinese, Korean, Malay, Indonesia and Japanese |
Firmware Update | Update possible by the user (Camera, Lens, WFT, External Speedlite, BLE remote control, Lens adapter) |
INTERFACE | |
Computer | SuperSpeed USB 3.1 Gen 2 USB C connector |
Wi-Fi | Wireless LAN (IEEE802.11a/b/g/n/AC) (5Ghz /2.4 GHz), with Bluetooth 4.2 support [12] Features supported - EOS Utility, Smartphone, Upload to image.canon, Wireless printing |
Other | HDMI micro out (Type D), External Microphone In/Line In (Stereo mini jack), Headphone socket (Stereo mini jack), N3-type terminal (remote control terminal) Flash sync socket |
DIRECT PRINT | |
PictBridge | Not supported |
STORAGE | |
Type | 1x CFexpress type B 1x SD/SDHC/SDXC and UHS-II |
SUPPORTED OPERATING SYSTEM | |
PC & Macintosh | Windows 8.1 and Windows 10 (tablet mode not supported) OS X v10.12, 10.13, 10.14,10.15 |
SOFTWARE | |
Image Processing | Digital Photo Professional 4.12.4 or later, Digital Photo Professional Express mobile app ( iPad only) (RAW Image Processing not DUAL PIXEL RAW on DPP modible) |
Other | EOS Utility 3.12.3 or later (incl. Remote Capture), Picture Style Editor, WFT Utility, EOS Lens Registration Tool, EOS Web Service Registration Tool, Canon Camera Connect app and image.canon app (iOS/Android) |
POWER SOURCE | |
Batteries | Rechargeable Li-ion Battery LP-E6NH (supplied)/LP-E6N |
Battery life | With LCD Approx. 490 shots (at 23°C) [12] With LCD Approx. 470 (at 0°C) With Viewfinder Approx. 320 shots (at 23°C) [12] With Viewfinder Approx. 310 (at 0°C) |
Battery Indicator | 6 levels + percentage |
Power saving | Power turns off after 30 seconds, 1, 3, 5, 10 or 30mins |
Power Supply & Battery Chargers | Battery charger LC-E6E (supplied), AC Adapter AC-E6N and DC Coupler DR-E6, AC Adapter Kit ACK-E6N/ACK-E6, Car Battery Charger CBC-E6, PD-E1 USB power adapter |
PHYSICAL SPECIFICATIONS | |
Body Materials | Magnesium Alloy body and Chassis with some components consisting of polycarbonate with glass fibre |
Operating Environment | 0 – 40 °C, 85% or less humidity |
Dimensions (WxHxD) | 135.8 x 97.5 x 88mm |
Weight (body only) | Approx. 650 g (738 g with card and battery) |
ACCESSORIES | |
Wireless File Transmitter | Wireless File Transmitter WFT-E10B |
Lenses | All RF lenses (EF & EF-S via Lens adapters) |
Lens adapters | Mount Adapter EF-EOS R Control Ring Mount Adapter EF-EOS R Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R |
Flash | Canon Speedlite (EL-100, 90EX, 220EX, 270EX, 270EX II, 320EX, 380EX, 420EX, 430EX, 430EX II, 430EX III-RT, 470EX-AI, 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX, 600EX-RT, 600EX II-RT, Macro-Ring-Lite MR-14EX, Macro Ring Lite MR-14EX II, Macro Twin Lite MT-24EX, Macro Twin Lite MT-26EX Speedlite Transmitter ST-E2, Speedlite Transmitter ST-E3-RT) |
Remote Controller/Switch | Remote control with N3 type socket, Wireless Remote Control BR-E1, Infrared Remote RC-6 and Speedlite 600EX-II-RT |
Other | BG-R10 battery grip, GP-E2 GPS receiver (digital compass not supported), Stereo Microphone DM-E1 / DM-E100 |
All data is based on Canon standard testing methods except where indicated. | |
Subject to change without notice. | |
[1] All RF lenses featuring optical Image Stabilizer except for RF 600mm F11 IS STM and RF 800mm F11 IS STM. 8-stops based on the CIPA standard with RF 24-105mm F4 L IS USM at a focal distance of 105mm. | |
[2] The AF area available vary depending on the lens used | |
[3] The lowest light AF is available with an f/1.2 lens, center AF point, One-Shot AF, at 23°C / 73°F, ISO 100) Except RF lenses with a Defocus Smoothing (DS) coating | |
[4] Recommended Exposure Index | |
[5] with 50mm lens at infinity, -1m-1 dpt | |
[6] Max Frames per second will vary depending on the battery type, if Wi-Fi is turned on, operating temperature lens used and file size. The number of possible shots and maximum burst vary depending on shooting conditions (including [1.6x (crop)], aspect ratio, subject, memory card brand, ISO speed, Picture Style, and Custom Function). The speeds quoted are based on testing with the following settings: Shutter speed 1/1000 sec. or faster, Aperture Maximum aperture, Flash Not used, Flicker reduction Not used, Battery pack Fully charged LP-6NH, Temperature Room temperature (23°C / 73°F). Battery grip Not used, Dual Pixel RAW disabled, Wi-Fi settings OFF, Figures quoted are when used with CFexpress memory card 1400MB/s write speed. | |
[7] Max Frame rates for stills can vary between lenses and aperture setting used | |
[9] If the cameras internal temperature becomes too high the maximum recording time will be reduced | |
[10] In High frame Rate Movie mode sound is not recorded | |
[11] Although the camera features dust- and water-resistant construction, this cannot completely prevent dust or water droplets from entering the camera. | |
[12] Based on the CIPA Standard and using the battery supplied with the camera, except where indicated. In power saving mode | |
[13] Wi-Fi use may be restricted in certain countries or regions |
Technische Daten: EOS R6
IMAGE SENSOR | |
Type | 35.9 x 23.9 mm CMOS |
Effective Pixels | Approx. 20.1 megapixels |
Total Pixels | Approx. 21.4 megapixels |
Aspect Ratio | 3:2 |
Low-Pass Filter | Built-in/Fixed |
Sensor Cleaning | EOS integrated cleaning system |
Colour Filter Type | Primary Colour |
Sensor shift-IS | Yes, up to 8-Stops advantage depending on the lens used [1] |
IMAGE PROCESSOR | |
Type | DIGIC X |
LENS | |
Lens Mount | RF (EF and EF-S lenses can be attached using: Mount Adapter EF-EOS R Control Ring Mount Adapter EF-EOS R Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R) EF-M lenses are not compatible |
Focal Length | Equivalent to 1.0x the focal length of the lens with RF and EF lenses 1.6x with EF-S |
FOCUSING | |
Type | Dual Pixel CMOS AF |
AF System/Points | 100% horizontal and 100% vertical with Face + Tracking and Auto Selection modes 100% horizontal and 90% vertical with manual selection and large zone modes [2] |
AF working range | EV -6.5 – 20 (at 23°C & ISO100) [3] |
AF Modes | One Shot Servo AF AI Focus AF (in A+ Scene Intelligent Auto mode ) |
AF Point Selection | Automatic selection: Face + tracking. 1053 Available AF areas when automatically selected Manual selection: 1-point AF (AF frame size can be changed) 6072 (stills)/ (4968) movie AF positions available Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right) Manual selection: AF point Expansion surrounding points Manual selection: Zone AF (all AF points divided into 9 focusing zones) Manual selection: Large Zone AF (Vertical) Manual selection: Large Zone AF (Horizontal) |
AF Lock | Locked when shutter button is pressed halfway or AF ON is pressed in One Shot AF mode. Using customised button set to AF stop in AI servo |
AF Assist Beam | Emitted by built in LED or optional dedicated Speedlite (flash) |
Manual Focus | Selected on lens |
EXPOSURE CONTROL | |
Metering modes | Real-time with image sensor, 384-zone metering. (1) Evaluative metering (linked to All AF points) (2) Partial metering (approx. 6.1% of viewfinder at centre) (3) Spot metering: Centre spot metering (approx. 3.1% viewfinder at centre) AF point-linked spot metering not provided (4) Centre weighted average metering |
Metering Brightness Range | EV -3 – 20 (at 23°C, ISO100, with evaluative metering) |
AE Lock | Auto: AE lock takes effect when focus is achieved Manual: By AE lock button in P, Av, Fv, Tv and M modes |
Exposure Compensation | +/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments (can be combined with AEB). |
AEB | +/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop increments |
Anti-flicker shooting | Yes. Flicker detected at a frequency of 100 Hz or 120 Hz. Maximum continuous shooting speed may decrease |
ISO Sensitivity [4] | Auto 100-102400 (in 1/3-stop or 1 stop increments) ISO can be expanded to L:50, H:204,800 |
SHUTTER | |
Type | Electronically-controlled focal-plane shutter and Electronic shutter function on sensor |
Speed | 30-1/8000 sec (1/2 or 1/3 stop increments), Bulb (Total shutter speed range. Available range varies by shooting mode) |
Shutter Release | Soft touch electromagnetic release |
WHITE BALANCE | |
Type | Auto white balance with the imaging sensor AWB (Ambience priority/White priority), Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten light, White Fluorescent light, Flash, Custom, Colour Temperature Setting |
Settings | White balance compensation: 1. Blue/Amber +/-10 2. Magenta/Green +/-10 |
Custom White Balance | Yes, 1 setting can be registered +/-3 levels in single level increments |
WB Bracketing | 3, 2, 5 or 7 bracketed images per shutter release Selectable Blue/Amber bias or Magenta/Green bias |
VIEWFINDER | |
Type | 0.5-inch OLED colour EVF |
Dot count | 3.69 Million dots (1600x1200) |
Coverage (Vertical/Horizontal) | Approx. 100% |
Magnification | Approx. 0.76x [5] |
Eyepoint | Approx. 23mm (from eyepiece lens centre) |
Dioptre Correction | -4 to +2 m-1 (dioptre) |
Viewfinder Information | Shutter speed, Aperture, ISO speed, AF point information, Exposure level indicator, Number of remaining exposures, Exposure compensation, Battery level, Electronic shutter, HDR shooting, Highlight tone priority, Multiple-exposure shooting, Dual Pixel RAW shooting, Self-timer shooting mode, Maximum burst, AF method, Exposure simulation, Drive mode, AEB, Metering mode, FEB, Anti-flicker shooting, Still/video cropping, Shooting mode, Aspect ratio, Scene icons Auto Lighting Optimizer, AE lock Picture Style, Flash-ready, White balance, FE lock, Image Quality, High-speed sync, Bluetooth function, Wi-Fi on/off, , Histogram, Electronic level, Focus distance scale in manual focus, IS system, Audio Level – Manual (video), recording time remaining (video), headphone level (video), Video recording resolution frame rate and compression (video) Rec indicator (video) |
Depth of field preview | Yes, via customised button |
Eyepiece shutter | N/A |
LCD MONITOR | |
Type | 7.5cm (3.0") Clear View LCD II, approx. 1.62 million dots |
Coverage | Approx. 100% |
Viewing Angle horizontally/ vertically | Approx. 170° vertically and horizontally |
Coating | Anti-smudge. Reinforced glass incorporated |
Brightness Adjustment | Manual: Adjustable to one of seven levels Colour Tone Adjustment: 4 settings |
Touch-screen operations | Capacitive method with menu functions, Quick Control settings, playback operations, and magnified display. AF point selection in still and Movies, touch shutter is possible in still photo shooting. |
Display Options | (1) Basic Camera settings (2) Advance Camera settings (3) Camera settings plus histogram and dual level display (4) No info (5) Quick Control Screen |
FLASH | |
Modes | E-TTL II Auto Flash, Metered Manual |
X-sync | 1/200sec mechanical shutter / 1/250th electronic 1st curtain |
Flash Exposure Compensation | +/- 3EV in 1/3 increments with EX series Speedlite flashes |
Flash Exposure Bracketing | Yes, with compatible External Flash |
Flash Exposure Lock | Yes |
Second Curtain Synchronisation | Yes via Speedlite |
Hot Shoe/PC terminal | Yes/Yes |
External Flash Compatibility | E-TTL II with EX series Speedlite, wireless multi-flash support |
External Flash Control | via camera menu screen |
SHOOTING | |
Modes | Stills; Scene Intelligent Auto, Flexible priority AE, Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, Bulb and Custom (x3) Movie: Scene Intelligent Auto, Program AE, Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual, Bulb and Custom (x3) |
Picture Styles | Auto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3) |
Colour Space | sRGB and Adobe RGB |
Image Processing | Highlight Tone Priority (2 settings) Auto Lighting Optimizer (4 settings) Long exposure noise reduction Clarity High ISO speed noise reduction (4 settings) (stills and video) Lens optical correction - Peripheral illumination correction, Chromatic aberration correction Distortion correction (during/after still photo shooting, during video only) - Diffraction correction, Digital Lens Optimizer (during/after still photo shooting) Resize to M, S1, S2 Cropping of images (JPEG/HEIF) - Aspect ratios 3:2, 4:3, 16:9, 1:1 - Switch between vertical and horizontal cropping orientation - Image straightening - Cropping frame can be moved using touch screen operation RAW image processing Multiple exposure HDR HEIF to Jpeg conversion |
Drive modes | Single, Continuous High+, Continuous High, Continuous Low, Self timer (2s+remote, 10s+remote) |
Continuous Shooting | Max. Approx. 12fps. with Mechanical shutter, speed maintained for 1000+ JPEG or 240 RAW images. Max Approx. 20fps with Electonic shutter |
Interval timer | Built in |
EOS MOVIE | |
Movie Type | MP4 Video: 4K UHD, Full HD (16:9) [8] [9] |
Movie Size | 4K UHD (16:9) 3840 x 2160 (59.94, 50, 29.97, 25, 23.98fps) inter frame (IPB) 4K UHD Timelapse (16:9) 3840 x 2160 (29.97, 25fps) intra frame (All-I) Full HD (16:9) 1920 x 1080 (119.88, 100, 59.94, 50, 29.97, 25, 23.98fps) inter frame (IPB) [10] Full HD (16:9) 1920 x 1080 (29.97, 25fps) light inter frame, (IPB light) Full HD Timelapse (16:9) 1920 x 1080 (29.97, 25fps) intra frame (All-I) Full HD HDR (16:9) 1920 x 1080 (29.97, 25fps) intra frame (All-I)Full HD (16:9) 1920 x 1080 (59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 fps) intra or inter frame [9] Full HD (16:9) 1920 x 1080 HDR (29.97, 25 fps) inter frame [9] Full HD (16:9) 1920 x 1080 (29.97, 25) light inter frame |
Colour Sampling (Internal recording) | 4K/ Full HD - YCbCr4:2:0 8-bit or YCbCr4:2:2 10bit |
Canon Log | Yes, Canon Log 1 |
Movie Length | Max duration 29min 59sec. (excluding High Frame Rate movies). No 4GB file limit with exFAT formatted SD card. [9] |
High Frame Rate Movie | Full HD at 100fps or 119.9fps [10] Recorded as 1/4-speed slow motion movie Single scene maximum recording up to 7min 29sec. |
Frame Grab | 8.3-megapixel JPEG/HEIF still image frame grab from 4K UHD movie possible (HEIF only possible when HDR PQ is set) |
Bitrate/Mbps | MP4 H.264 Canon Log Off 4K (59.94p/50.00p): IPB Approx. 230 Mbps 4K (29.97p/25.00p/23.98p): IPB Approx. 120 Mbps 4K Timelapse (29.97, 25fps) All-I Approx. 470Mbps Full HD (119.88p/100.00p): IPB Approx. 120 Mbps [10] Full HD (59.94p/50.00p): IPB Approx. 60 Mbps Full HD (29.94p/25.00p/23.93p): IPB Approx. 30 Mbps Full HD (29.94p/25.00p): IPB Lite Approx. 12 Mbps Full HD Timelapse (29.97, 25fps) All-I Approx. 90Mbps Full HDR Movies (29.97, 25fps) IPB Approx. 30 Mbps MP4 H.265 Canon Log / HDR PQ: On 4K (59.94p/50.00p): IPB Approx. 340 Mbps 4K (29.97p/25.00p/23.98p): IPB Approx. 170 Mbps 4K Timelapse (29.97, 25fps) All-I Approx. 470Mbps Full HD (119.88p/100.00p): IPB Approx. 180 Mbps [10] Full HD (59.94p/50.00p): IPB Approx. 90 Mbps Full HD (29.94p/25.00p/23.93p): IPB Approx. 45 Mbps Full HD (29.94p/25.00p): IPB Lite Approx. 28 Mbps Full HD Timelapse (29.97, 25fps) All-I Approx. 135Mbps |
Microphone | Built-in mono microphone (48 Khz, 16-bit x 2 channels) |
HDMI Display | Output to external monitor only (output of images and shooting information, images are recorded to the card) Camera screen and External Monitor output ( Simultaneous recording to camera and external recorder, camera screen shows images with shooting information) |
HDMI Output | 4K (DCI) 59.94p / 50.00p/29.97p /25.00p/24.00p/ 23.98p, 4K (UHD) 59.94p / 50.00p/ 29.97p / 25.00p / 23.98p, Full HD 59.94p / 59.94i, 50.00p / 50.00i 480p 59.94p 576p 50p Uncompressed YCbCr 4:2:2, 8-bit or 10-bit, sound output via HDMI is also possible |
Focusing | Dual Pixel CMOS AF with Eye/Face Detection and Animal Tracking AF, Movie Servo AF Manual Focus (Peaking and Focus Guide available) |
ISO | Auto: 100-6400, H: 204800 Manual: 100-25600, H1: 204800, |
OTHER FEATURES | |
Custom Functions | 21 Custom Functions |
Metadata Tag | User copyright information (can be set in camera) Image rating (0-5 stars) IPTC data (registered with EOS Utility) IPTC data ( via MFT app) Image transfer with caption (Caption registered with EOS Utility) |
LCD Panel/Illumination | No/No |
Water/Dust resistance | Yes [11] |
Voice Memo | Yes |
Intelligent Orientation Sensor | Yes |
Playback zoom | 1.5x - 10x in 15 steps |
Display Formats | (1) Single image (2) Single image with information (2 levels) Basic - Shooting information (shutter speed, aperture, ISO and Image quality) Detailed - Shooting information (shutter speed, aperture, ISO, metering Image, quality and file size), Lens information, Brightness and RGB histogram, White balance, Picture Style, Color space and noise reduction, Lens optical correction, GPS information, IPTC information (3) 4 image index (4) 9 image index (5) 36 image index (6) 100 image index (7) Jump Display (1, 10 or 100 images, Date, Folder, Movies, Stills, Protected images, Rating) (8) Movie edit (9) RAW processing (10) Rating |
Slide Show | Image selection: All images, by Date, by Folder, Movies, Stills, Protected images or Rating Playback time: 1/2/3/5/10 or 20 seconds Repeat: On/Off |
Histogram | Brightness: Yes RGB: Yes |
Highlight Alert | Yes |
Image Erase | Single image, select range, Selected images, Folder, Card |
Image Erase Protection | Erase protection of Single image, Folder or Card all found images (only during image search) |
Self Timer | 3 or 10 sec. |
Menu Categories | (1) Shooting menu (2) AF Menu (3) Playback menu (4) Network (5) Setup menu (6) Custom Functions menu (7) My Menu |
Menu Languages | 29 Languages English, German, French, Dutch, Danish, Portuguese, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Greek, Russian, Polish, Czech, Hungarian, Vietnamese, Hindi, Romanian, Ukrainian, Turkish, Arabic, Thai, Simplified Chinese, Traditional Chinese, Korean, Malay, Indonesia and Japanese |
Firmware Update | Update possible by the user (Camera, Lens, WFT, External Speedlite, BLE remote control, Lens adapter) |
INTERFACE | |
Computer | SuperSpeed USB 3.1 Gen 2 USB C connector |
Wi-Fi | Wireless LAN (IEEE802.11a/b/g/n) (2.4 GHz) [13] with Bluetooth 4.2 support. Features supported - EOS Utility, Smartphone, Upload to image.canon, Wireless printing |
Other | HDMI micro out (Type D), External Microphone In/Line In (Stereo mini jack), Headphone socket (Stereo mini jack), N3-type terminal (remote control terminal) |
DIRECT PRINT | |
PictBridge | Not supported |
STORAGE | |
Type | 2x SD/SDHC/SDXC and UHS-II |
SUPPORTED OPERATING SYSTEM | |
PC & Macintosh | Windows 8.1 and Windows 10 (tablet mode not supported) OS X v10.12, 10.13, 10.14,10.15 |
SOFTWARE | |
Image Processing | Digital Photo Professional 4.12.4 or later, Digital Photo Professional Express mobile app ( iPad only) (RAW Image Processing not DUAL PIXEL RAW on DPP modible) |
Other | EOS Utility 3.12.3 or later (incl. Remote Capture), Picture Style Editor, WFT Utility, EOS Lens Registration Tool, EOS Web Service Registration Tool, Canon Camera Connect app and image.canon app (iOS/Android) |
POWER SOURCE | |
Batteries | Rechargeable Li-ion Battery LP-E6NH (supplied)/LP-E6N |
Battery life | With LCD Approx. 510 shots (at 23°C) [12] With LCD Approx. 510 (at 0°C) With Viewfinder Approx. 380 shots (at 23°C) [12] With Viewfinder Approx. 380 (at 0°C) |
Battery Indicator | 6 levels + percentage |
Power saving | Power turns off after 30 seconds, 1, 3, 5, 10 or 30mins |
Power Supply & Battery Chargers | Battery charger LC-E6E (supplied), AC Adapter AC-E6N and DC Coupler DR-E6, AC Adapter Kit ACK-E6N/ACK-E6, Car Battery Charger CBC-E6, PD-E1 USB power adapter |
PHYSICAL SPECIFICATIONS | |
Body Materials | Magnesium Alloy body and Chassis with some components consisting of polycarbonate with glass fibre |
Operating Environment | 0 – 40 °C, 85% or less humidity |
Dimensions (WxHxD) | 138.4 × 97.5 × 88.4 mm |
Weight (body only) | Approx. 598 g (680 g with card and battery) |
ACCESSORIES | |
Wireless File Transmitter | N/A |
Lenses | All RF lenses (EF & EF-S via Lens adapters) |
Lens adapters | Mount Adapter EF-EOS R Control Ring Mount Adapter EF-EOS R Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R |
Flash | Canon Speedlite (EL-100, 90EX, 220EX, 270EX, 270EX II, 320EX, 380EX, 420EX, 430EX, 430EX II, 430EX III-RT, 470EX-AI, 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX, 600EX-RT, 600EX II-RT, Macro-Ring-Lite MR-14EX, Macro Ring Lite MR-14EX II, Macro Twin Lite MT-24EX, Macro Twin Lite MT-26EX Speedlite Transmitter ST-E2, Speedlite Transmitter ST-E3-RT) |
Remote Controller/Switch | Remote control with E3 type socket and Speedlite 600EX II-RT, Infrared Remote RC-6, Wireless Remote Control BR-E1 |
Other | BG-R10 battery grip, GP-E2 GPS receiver (digital compass not supported), Stereo Microphone DM-E1 / DM-E100 |
All data is based on Canon standard testing methods except where indicated. | |
Subject to change without notice. | |
All data is based on Canon standard testing methods except where indicated. Subject to change without notice. [1] 8-stops based on the CIPA standard with RF 24-105mm F4 L IS USM at a focal length of 105mm [2] The AF area available vary depending on the lens used [3] The lowest light AF is available with an f/1.2 lens, center AF point, One-Shot AF, at 23°C / 73°F, ISO 100) Except RF lenses with a Defocus Smoothing (DS) coating [4] Recommended Exposure Index [5] with 50mm lens at infinity, -1m-1 dpt [6] Max Frames per second will vary depending on the battery type, if Wi-Fi is turned on, operating temperature lens used and file size. The number of possible shots and maximum burst vary depending on shooting conditions (including [1.6x (crop)], aspect ratio, subject, memory card brand, ISO speed, Picture Style, and Custom Function). The speeds quoted are based on testing with the following settings: Shutter speed 1/1000 sec. or faster, Aperture Maximum aperture, Flash Not used, Flicker reduction Not used, Battery pack Fully charged LP-6NH, Temperature Room temperature (23°C / 73°F). Battery grip Not used, Wi-Fi settings OFF, [7] Max Frame rates for still vary between lenses and aperture used [8] 4K UHD is 94% horizontal coverage of the image area, Full HD is 100%, 4K movie cropping mode is 62% of the horizonal area [9] If the cameras internal temperature becomes too high the maximum recording time will be reduced [10] In High frame Rate Movie mode sound is not recorded [11] Although the camera features dust- and water-resistant construction, this cannot completely prevent dust or water droplets from entering the camera. [12] Based on the CIPA Standard and using the battery supplied with the camera, except where indicated. In power saving mode [13] Wi-Fi use may be restricted in certain countries or regions |
Die Tabelle der technischen Daten für die R6 ist leider nicht sichtbar: [table “XXX” not found /]
Soviel Canon auf einen Schlag – da haben wir nicht alles geschafft. Wird aber bis morgen nachgereicht, versprochen.
Danke!
R5 und R6 also. Das ist bei dem groß angekündigten Vorstellungstermin herausgekommen? Eine Kamera mit 20 MP und eine mit 45? Wahrlich umwerfend – da bleibt einem die Spucke weg. Abgesehen davon, dass es wurscht ist, ob die Kameras mit oder ohne Spiegelkasten gebaut sind (es gibt keine besseren Fotos, weil spiegellos), ist es für die vielen Leute, die heute 24 MP-Kameras haben erst wieder interessant, was Neues zu kaufen, wenn ein Standard von 96 MP erreicht ist – weil erst dann der Qualitätsunterschied richtig ordentlich ist. Ansonsten könnte es klüger sein, in Zeiten der bedrohlichen Seuchen erst mal das Geld unterm Kopfkissen zu behalten (vorausgesetzt, Wachhund vorhanden).
Was willst Du denn mit 96MP? Wer braucht das denn wirklich? Ich hab letztes Jahr nen Bild für die Firma gemacht, mit der 5DIV, 30MP, und noch nen Pano rausgecropt. Das haben wir auf 5×11 Metern(!) gedruckt und es sah gut aus, selbst wenn man nah ranging. Mal abgesehen davon, dass dir die 96MP am Sensor wenig nützen, wenns die Linsen nicht mehr auflösen können.
Die beiden Kameras sind definitiv ein Wurf. Die Videofraktion wird sich auf die R5 stürzen, die Features sind top. Beide Kameras sind aus Sicht von Tierfotografen top. Die R6 hat mit 20MP genügend Auflösung, dafür den wirklich guten Sensor der 1DX III, ist sauschnell, dürfte ne gute AF-Performance liefern und ist leise! Soviel dazu dass der Spiegel keinen Unterschied macht. Es macht nen Unterschied ob am Stück fotografieren kannst oder da Tier nach dem Klackern des Spiegels nach 3 Sekunden weg ist.
Für einen ambitionierten Amateur bestimmt gute Kameras. Sie sind mir zu teuer. R5 für Profis, die auch schon mal ausschneiden müssen und die R6 für viel Low Light. Haben beide eine Berechtigung. Es ist immer irgendwie ein Kompromiss zwischen Pixelanzahl und Licht. Große Pixel (R6) können viel Licht aufnehmen, sind also recht lichtempfindlich; kleine Pixel wie bei der R5 haben da Probleme. Irgendwie sind es Kameras, die einen neuen Sprung mit Video usw. machen. Die alte Photografie ist old school. Da denke ich, die RP tut es auch.
Bei einem Spiegellosen System ist der Abstand zwischen der hintersten Linse des Objektives und dem Sensor geringer. Das Licht muss einen kürzeren Weg zurück legen. Bei einer EOS DSLR ca. 44mm, bei einer R nur 20mm. Also qualitativ macht es schon einen Unterschied, ob mit oder ohne Spiegel!
Vor allem im Weitwinkelbereich. Haben sie sich schon mal überlegt, wie man Objektive mit 8,10,16…. Millimeter Brennweite hinbekommt, obwohl der Abstand zum Sensor bei über 40 mm liegt? Mit zusätzlichen Linsen! Jede Linse mehr schluckt wiederum Licht.
Zudem kann es bei einer spiegellosen Systembedingt solche Dinge wie Front- oder Backfokus nicht geben.
Das Konzept kennen wir irgendwie schon. Wobei ich es bei Nikons Duo Z6/7 besser gelöst finde. Hier unterscheiden sich die Kameras nicht in der Ausstattung ( insbesondere beim Sucher) und dürften mit den für Ende des Jahres angedeuteten Nachfolgern auch die wenigen Schwachstellen, wie nur ein Speicherkartenslot und fehlender Hochformatauslöser, beseitigt werden.
Das mit dem Weitwinkel ist ein Problem. Für die Spiegellosen müssen sie neu gerechnet werden. Die Vignetierung könnte größer sein und die Linsen müssen anders geschliffen werden. Ich denke, Canon ist zunächst mit den Teletüten (früher bei Dörr oder Quelle) den Weg gegangen, mit der R6 mit hoher Empfindlichkeit fotographieren zu können. Es wundert mich auch, dass das Makro nicht bis 1:1 geht.Entweder will man preiswerte Linsen anbieten die zum Kauf anregen oder die neuen Berechnungen sind noch nicht soweit. Betrachtet man sich den Filmspiegelstrich oben auf der Kamera (R5/R6), dann ist der Sensor recht weit vorne in der Kamera. Tiefer in der Kamera macht vermutlich etwas Probleme. Nicht umsonst ist der Radius des Anschlusses recht groß. Zumindest ist es Schritt in die Zukunft der Photographie. Wie schon mal gesagt. Die R5 ist was für Profis. Der Preis ist schon ziemlich hoch. Da gibt es schon ein tolles Ebike dafür. Bei mir war früher die Grenze bei 1000 DM. Die Contax ST für 999 DM. Das ist eine recht gute analoge gewesen, so mit Keramikandruckplatte usw. Warum sollte ich heute mehr bezahlen, zumal da alle Nase lang was Neues auf den Markt kommt. Das schreckt ab und das Klientel wird kleiner.
Die Aussage verstehe ich nicht früher hat auch keiner 500€ oder 1000€ für ein Handy gezahlt. Die kommen jedes Jahr neu. Natürlich ist die Nutzung meist höher als bei einer Kamera. Wenn man aber ambitionierter (Hobby-)Fotograf ist kann man sich für so eine Anschaffung für 5+ Jahre durchaus überlegen.
Hat die R 5 kein eingebautes GPS?