Vor rund einem Monat hat Canon die EOS 6D Mark II angekündigt, erste Exemplare sind in der vergan­genen Woche in Deutschland angekommen. Eines davon habe ich mir geschnappt und damit einen Nachmittag auf dem Teufelsberg in Berlin fotogra­fiert. 

Der Teufelsberg in Berlin ist ein mächtiges Relikt aus der Zeit des Kalten Krieges. Bis Anfang der 90er Jahre thronten Abhör­an­lagen auf dem künst­lichen Hügel, der aus dem Schutt und den Trümmern des Zweiten Weltkriegs fast 100 Meter hoch aufge­türmt wurde.

Wo einst Abhör­spe­zia­listen ihren Dienst versahen, ist inzwi­schen eine lebendige Künst­ler­szene einge­zogen und hat es sich, so gut es geht, in den Ruinen einge­richtet. Eine inter­es­sante Location, in die Canon letzte Woche einge­laden hatte, um die EOS 6D Mark II im Einsatz zu präsen­tieren.

Die EOS 6D Mark II ist auf den ersten Blick eine klassische Kleinbild-DSLR – verglichen mit einer Spiegel­losen wirkt sie plump, groß und schwer. Doch der Eindruck täuscht: Das Gehäuse ist mit seinem Gewicht von deutlich unter 800 Gramm (betriebs­bereit) gar nicht so schwer, wie es zunächst aussieht. Und die Form mag zwar pummelig wirken, aber die EOS 6D II liegt (wie schon ihre praktisch identisch geformte Vorgän­gerin) nicht zuletzt dank ihres kräftig ausge­formten Front­griffs hervor­ragend in der Hand.

Auch der Blick durch den optischen Sucher der Canon EOS 6D II hat mir gefallen. Der Sucher mit Penta­prisma deckt 98 Prozent des Bildaus­schnitts ab, die Sucherbild­ver­grö­ßerung fällt mit 0,71x standes­gemäß hoch aus. Wie groß und hell das Sucherbild der EOS 6D II ist, zeigte sich im Vergleich zur Einsteiger-DSLR EOS 200D, die Canon ebenfalls mit nach Berlin gebracht hatte.

Deutlich verbesserter Autofokus

Wer von seiner Kompakt­kamera oder der Spiegel­losen gewohnt ist, das Display als Sucher zu verwenden, muss sich bei der EOS 6D nicht umgewöhnen. Auf Knopf­druck schaltet sie in den Live-View-Modus, bei dem der rückwärtige Monitor zum elektro­ni­schen Sucher wird. Gefallen hat mir, wie schnell das Umschalten mit der EOS 6D II geht. Und dass das Display jetzt (erstmals bei einer Klein­bild­kamera von Canon) frei beweglich ist – da gelingen auch bodennahe Aufnahmen ohne Verren­kungen und verschmutzte Kleidung.

Geradezu begeistert war ich jedoch davon, wie zügig und zuver­lässig die EOS 6D II im Live-View-Modus scharf stellt. Zumindest beim stati­schen AF ist da kaum ein Unter­schied zur einer guten Spiegel­losen wahrzu­nehmen. Offenbar zahlt es sich aus, dass Canon nun der EOS 6D II ebenfalls den „Dual Pixel CMOS AF“ mit Phasen­ver­gleichs­sen­soren auf dem Bildwandler spendiert hat. Auf der Höhe der Zeit ist auch der Phasen-AF mit 45 Kreuz­zen­soren – ein deutlicher Fortschritt gegenüber der Vorgän­gerin, deren AF-System mit zehn Linien- und einem zentralen Kreuz­sensor auskommen musste.

Mit ihrer Serien­bildrate von maximal 6,5 Bilder/Sekunden bietet die EOS 6D II aller­dings nur Hausmannskost. Ander­seits: wer außer Sport- und Action­fo­to­grafen benötigt schon noch schnellere Aufnahme­serien?

Praktischer Touchscreen

Gerne gearbeitet habe ich mit dem berüh­rungs­emp­find­lichen Display der EOS 6D II. Es erlaubt nicht nur (im Live-View-Modus) die Schärfe per Finger­tipper auf die gewünschte Bildpartie zu legen. Auch in den Menüs reagiert das Display auf Berüh­rungen. Damit bedient man die EOS 6D II fast so flüssig und direkt wie ein Smart­phone. Wessen Sache das nicht ist, der findet an der EOS 6D II nach wie vor viele dedizierte Knöpfchen, Rädchen und Schalter. Ebenfalls an Bord sind ein GPS-Modul (zum Geotagging der Fotos) sowie WLAN beispiels­weise zur Fernsteuerung via Smart­phone. Neu ist, dass sich die EOS 6D II auch via Bluetooth mit entspre­chenden Geräten verbindet.

Bei Video­auf­nahmen gibt sich die EOS 6D II etwas zurück­haltend, 4K-Auflösung bietet sie nicht. Immerhin filmt sie in Full-HD jetzt wahlweise auch mit 60 fps – für den Heimge­brauch sollte das ausreichen. Canon hat zudem ein Stereo­mi­krofon im Gehäuse der EOS 6D II unter­ge­bracht, das interne Mikro der Vorgän­gerin konnte nur in mono aufzeichnen.

Bildqualität

Ein paar Stunden mit einer Kamera sind zu wenig Zeit, um die Bildqua­lität auf Herz und Nieren zu testen. Festhalten lässt sich aber: mit ihrem 26-Megapixel-Sensor im Klein­bild­format liefert die EOS 6D II für viele Fälle eine mehr als ausrei­chende Auflösung. Für meinen Geschmack gut abgestimmt hat Canon die JPEG-Aufbe­reitung: die Farben sind kräftig, aber keines­falls zu sehr gesättigt, etwas geliftete Mikro­kon­traste vermitteln einen knackigen Bildein­druck. Zu viel des Guten ist jedoch, wie die Rausch­un­ter­drü­ckung bei höheren ISO-Werten eingreift. Aber das lässt sich glück­li­cher­weise ja in der fein anpass­baren JPEG-Aufbe­reitung zurück­drehen.

Model: Laura Eileen, Agentur: Splendide Models Berlin, Location: Teufelsberg

Anders als viele Digital­ka­meras scheint mir die EOS 6D II etwas reich­licher zu belichten. Das führt „out of cam“ zu einem stimmigen Hellig­keits­ein­druck, birgt aller­dings die Gefahr ausfres­sender Lichter. Insbe­sondere wer in JPEG aufzeichnet, sollte tenden­ziell etwas knapper belichten. Der Spielraum für ausbren­nende Lichter ist nämlich offenbar nicht sehr hoch.

Mein Fazit

Am meisten verblüfft hat mich, wie gut der Autofokus der EOS 6D II im Live-View-Modus arbeitet. So gesehen vereint die Kamera schon fast die Vorteile einer DSLR mit denen einer Spiegel­losen. Ansonsten ist bei der EOS 6D II eher Hausmannskost statt Haute Cuisine angesagt: Etwa mit der  Serien­bildrate von 6,5 Bilder/Sekunde, Video­auf­nahmen nicht in 4K-Auflösung oder „nur“ 26,2 Megapixel Auflösung. Aber Hand aufs Herz: Braucht man im fotogra­fi­schen Alltag wirklich mehr?

Martin Vieten mit Canon EOS 6D Mark II

Mit der Canon EOS 6D II habe ich gerne fotogra­fiert (Foto: Markus Zitt)

Was zudem für die EOS 6D II spricht: Von Canon gibt es ein immenses Objek­tiv­an­gebot – da ist für praktisch jedes Motiv und jeden Geldbeutel das Passende dabei. In diesem Sinne wird die EOS 6D II mit einer Preis­emp­fehlung von knapp 2.100 Euro (ohne Objektiv) zwar nicht zum Schnäppchen, aber sicherlich zum soliden Angebot. Nicht nur als Zweitbody für den ambitio­nierten Fotografen, sondern auch für alle, die sich eine gute Klein­bild­kamera leisten wollen.

Technische Daten: Canon EOS 6D Mark II

IMAGE SENSOR
TypeApprox. 35.9 x 24.0 mm CMOS
Effective PixelsApprox. 26.2 megapixels
Total PixelsApprox. 27.1 megapixels
Aspect Ratio3:2
Low-Pass FilterBuilt in/Fixed
Sensor CleaningEOS integrated cleaning system
Colour Filter Type Primary Colour
IMAGE PROCESSOR
TypeDIGIC 7
LENS
Lens MountEF (excludes EF-S, EF-M lenses)
Focal LengthEquivalent to 1.0x the focal length of the lens
Image Stabi­li­sationOptical Image Stabi­lizer on compa­tible lens
Movie: In-camera 5-axis Digital IS available. [29]
FOCUSING
TypeVia optical viewfinder:
TTL secondary image-forming phase detection system with AF dedicated sensor

Via liveview on LCD screen:
Dual Pixel CMOS AF System. Phase detection pixels built onto imaging sensor [20]
AF System/ PointsVia optical viewfinder:
45 cross-type AF points
(45 f/5.6 cross-type AF points, 27 f/8 points (9 cross-type), centre point is f/2.8 and f/5.6 dual cross-type)

Via liveview on LCD screen:
Maximum 63 AF points (Fixed location on 9x7 grid) via camera automatic selection [15]
AF working rangeVia optical viewfinder:
EV -3 – 18 (at 23 °C & ISO 100) with centre AF point & f/2.8 or brighter lenses

Via liveview on LCD screen:
EV -2.5- 18 (at 23 °C & ISO 100) with One-Shot AF
AF ModesVia optical viewfinder:
One Shot AF
Predictive AI Servo AF (AI Servo II algorithm)
AI Focus AF

Via liveview on LCD screen:
One-Shot AF
Servo AF
AF Point SelectionVia optical viewfinder:
Automatic selection: 45 point AF
Manual selection: Single point/ Spot AF
Manual selection: Zone AF
Manual selection: Large Zone AF

AF points can be selected separ­ately for vertical and horizontal shooting

Via LCD screen:
Automatic selection: Face AIAF + Tracking, up to 63 AF points when no subject/ face detected
Manual selection via touch screen or freely position 1 AF point/ 1 AF Zone (9 points, 3x3 grid). [20]
Selected AF point displaySuper­im­posed in viewfinder and indicated on top LCD panel and Quick Control screen
Predictive AF (7)Yes
AF Lock Locked when shutter button is pressed half way in One Shot AF mode or AF-ON Button is pressed.
AF Assist BeamEmitted by an optional dedicated Speedlite or optional Speedlite Trans­mitter ST-E2
Manual FocusSelected on lens
AF Microad­justmentC.Fn II-16
+/- 20 steps (wide and tele setting for Zooms)
Adjust all lenses by same amount
Adjust up to 40 lenses indivi­dually
Adjust­ments remem­bered for lens by serial number
EXPOSURE CONTROL
Metering modesVia optical viewfinder:
7560-pixel RGB+IR metering sensor
Metering with the area divided into 63 segments (9 × 7)
(1) Evaluative metering (linked to all AF points)
(2) Partial metering (approx. 6.5 % of viewfinder)
(3) Spot metering (approx. 3.2 % of viewfinder)
(4) Center-weighted average metering

Via liveview on LCD screen:
(1) Evaluative metering (315 zones)
(2) Partial metering (approx. 6.3 % of LCD screen)
(3) Spot metering (approx. 2.7 % of LCD screen)
(4) Center-weighted average metering
Metering RangeVia optical viewfinder:
EV 1–20 (at 23 °C , ISO 100)

Via liveview on LCD screen:
EV 0–20 (at 23 °C, ISO 100, evaluative metering)
AE LockAuto: In 1-shot AF mode with evaluative metering exposure is locked when focus is achieved.
Manual: By AE lock button in creative zone modes.
Exposure Compen­sation+/-5 EV in 1/3 or 1/2 stop incre­ments (can be combined with AEB).
AEB2, 3, 5 or 7 Shots +/-3 EV 1/3 or 1/2 stop incre­ments
ISO Sensi­tivityStills: Auto (100 – 40000), 100 – 40000 (in 1/3-stop or whole stop incre­ments), Manual ISO can be expanded to L: 50, H1: 51200, H2: 102400 [8]

Movie: Auto (100 – 25600), 100 – 25600 (in 1/3-stop or whole stop incre­ments), Auto ISO/ Manual ISO settings can be expanded to H1: 51200. H2: 102400 [8]
SHUTTER
TypeElectro­ni­cally-controlled focal-plane shutter
Speed30–1/4000 sec (1/2 or 1/3 stop incre­ments), Bulb (Total shutter speed range. Available range varies by shooting mode)
WHITE BALANCE
TypeAuto white balance with the imaging sensor
SettingsAWB (Ambeince priority/White priority), Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten, White Fluorescent light, Flash, Custom, Colour Tempe­rature Setting (Approx. 2500 K – 10000 K)

White balance compen­sation:
1. Blue/Amber +/-9
2. Magenta/ Green +/-9.
Custom White BalanceYes, 1 setting can be regis­tered
WB Bracketing+/-3 levels in single level incre­ments
2, 3, 5 or 7
Selec­table Blue/Amber bias or Magenta/ Green bias.
VIEWFINDER
TypePenta­prism
Coverage (Vertical/Horizontal)Approx. 98%
Magni­fi­cationApprox. 0.71x [4]
EyepointApprox. 21mm (from eyepiece lens centre)
Dioptre Correction-3 to +1 m-1 (dioptre)
Focusing ScreenFixed (Trans­missive LCD screen)
MirrorQuick-return half mirror (Trans­mission: reflection ratio of 40:60, no mirror cut-off with EF600mm f/4 or shorter)
Viewfinder Infor­mationAF infor­mation: AF points, focus confir­mation, AF area selection mode, AF mode

Exposure infor­mation: Exposure mode, Shutter speed, aperture value, ISO speed, AE lock, exposure level/compensation, Metering mode, spot metering circle, exposure warning, AEB.

Flash infor­mation: Flash ready, high-speed sync, FE lock, flash exposure compen­sation, red-eye reduction light.
Image infor­mation: Card infor­mation, maximum burst (2 digit display), Highlight tone priority (D+).

Compo­sition infor­mation: Grid, Electronic level, Aspect Ratio

Other infor­mation: Drive mode, Battery level, Alert symbol, Flicker Detection, Image Quality (RAW/ JPEG)
Depth of field previewYes, with Depth of Field preview button.
Eyepiece shutterOn strap
LCD MONITOR
TypeTouch screen Vari angle 7.7cm (3.0″) 3:2 Clear View II TFT, approx. 1040K dots
CoverageApprox. 100%
Viewing Angle (horizontally/vertically)Approx 170°
CoatingAnti smudge
Brightness AdjustmentAdjus­table to one of seven levels
Display Options(1) Quick Control Screen
(2) Camera settings
(3) Electronic Level
FLASH
ModesE-TTL II Auto Flash, Metered Manual
X-sync1/180sec
Flash Exposure Compen­sation+/- 3EV in 1/2 or 1/3 incre­ments
Flash Exposure BracketingYes, with compa­tible External Flash
Flash Exposure LockYes
Second Curtain Synchro­ni­sationYes
HotShoe/ PC terminalYes/ No
External Flash Compa­ti­bilityE-TTL II with EX series Speed­lites, wireless multi-flash support (with optional accessory)
External Flash Controlvia camera menu screen
SHOOTING
ModesScene Intel­ligent Auto, Creative Auto, Special Scene (Portrait, Group Photo, Landscape, Sports, Kids, Panning [31], Close-up, Food, Candle­light, Night Portrait, Handheld Night Scene, HDR Backlight Control), Program AE, Shutter-priority AE, Aperture-priority AE, Manual exposure, Bulb exposure, Custom (C1/C2)
Picture StylesAuto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3)
Colour SpacesRGB and Adobe RGB
Image ProcessingHighlight Tone Priority
Auto Lighting Optimizer (4 settings)
Long exposure noise reduction
High ISO speed noise reduction (4 settings + Multi Shot Noise Reduction)
Auto Correction of Lens Peripheral illumi­nation, Distortion correction, Chromatic aberration correction and Diffraction correction
Multi-exposure
HDR Mode

RAW image processing – during image Playback only
Resize to M or S1, S2
Drive modesSingle, Conti­nuous L, Conti­nuous H, Self timer (2s + Remote, 10s + Remote, Conti­nuous), Silent single shooting, Silent continous shooting
Conti­nuous ShootingMax. Approx. 6.5 fps. (speed maintained for up to 150 images in JPEG, 21 images in RAW) [2] [10]
Inter­va­lo­meterBuilt-in, number of shots selec­table from 1–99 or unlimited. Bulb timer available

Timelapse Movie mode available [29]
LIVE VIEW MODE
TypeElectronic viewfinder with image sensor
CoverageApprox. 100% (horizontally and verti­cally)
Frame Rate29.97 fps
FocusingManual Focus (Magnify the image 5x or 10x at any point on screen)

Autofocus: Dual Pixel CMOS AF [20], Tracking sensi­tivity (-3 to +3) and Movie Servo AF Speed (-7 to +2)
MeteringReal-time evaluative metering with image sensor
Active metering time can be changed
Display OptionsGrid overlay (x3), Histogram, Aspect ratios, Electronic Level
FILE TYPE
Still Image TypeJPEG: Fine, Normal (Exif 2.30 [Exif Print] compliant) / Design rule for Camera File system (2.0),

RAW: RAW, M-RAW, S-RAW (14bit, Canon original RAW 2nd edition),
Digital Print Order Format [DPOF] Version 1.1 compliant
RAW+JPEG simul­ta­neous recordingYes, any combi­nation of RAW + JPEG, M-RAW + JPEG, S-RAW + JPEG possible.
Image SizeJPEG 3:2: (L) 6240 x 4160, (M) 4160 x 2768, (S1) 3120 x 2080 (S2) 2400 x 1600
JPEG 4:3: (L) 5536 x 4160, (M) 3680 x 2768, (S1) 2768 x 2080, (S2) 2112 x 1600
JPEG 16:9: (L) 6240 x 3504, (M) 4160 x 2336, (S1) 3120 x 1752, (S2) 2400 x 1344
JPEG 1:1: (L) 4160 x 4160, (M) 2768 x 2768, (S1) 2080 x 2080, (S2) 1600 x 1600

RAW: (RAW) 6240 x 4160, (M-RAW) 4680 x 3120, (S-RAW) 3120 x 2080
Movie TypeMP4:
Movie: MPEG4 AVC / H.264 (Video: H.264 inter frame, Sound: Linear PCM / AAC, recording level can be manually adjusted by user)

MOV:
Motion JPEG (4K 29.97/25.00, time-lapse movies only)
ALL-I (FHD 29.97/25.00, time-lapse movies only)
Movie Size1920 x 1080 (59.94, 50, 29.97, 25, 23.976 fps) IPB Standard or Light
1280 x 720 (59.94, 50, 29.97, 25 fps) IPB Standard or Light

HDR movie [30]:
1920 x 1080 (59.94, 50, 29.97, 25, 23.976 fps) IPB (Standard, Light)

Time-lapse movie:
3840 x 2160 ( 29.97, 25 fps) Motion JPEG
1920 x 1080 ( 29.97, 25 fps) ALL-I
Movie LengthMax duration 29min 59sec, Max file size 4GB (If file size exceeds 4GB a new file will be created automa­ti­cally except in Timelapse Movie mode)
FoldersNew folders can be manually created and selected
File Numbering(1) Conse­cutive numbering
(2) Auto reset
(3) Manual reset
OTHER FEATURES
Custom Functions28 Custom Functions
Metadata TagUser copyright infor­mation (can be set in camera)
Image rating (0–5 stars)

GPS coordi­nates: Latitude, Longitude, Elevation, Coordi­nated Universal Time (UTC), Satellite signal acqui­sition status
LCD Panel / Illumi­nationYes / Yes
Water/ Dust resis­tanceYes
Sound MemoNo
Intel­ligent Orien­tation SensorYes
Playback zoom1.5x – 10x
Display Formats(1) Single image with infor­mation (2 levels)
(2) Single image
(3) 4 image index
(4) 9 image index
(5) 36 image index
(6) 100 image index
(7) Jump Display
(8) Movie/edit
Slide ShowPlayback time: 1/2/3/5/10/20 seconds
Repeat: On/Off
Background music: On/Off
Transition effect: Off, Slide in 1, Slide in 2, Fade 1, Fade 2, Fade 3
HistogramBrightness: Yes
RGB: Yes
Highlight AlertYes
Image Erase/ProtectionErase: Single image, All images in folder, Check­marked images, unpro­tected images
Protection: Erase protection of one image at a time
Menu Categories(1) Shooting menu (x5)
(2) Playback menu (x3)
(3) Setup menu (x5)
(4) Custom Functions menu
(5) My Menu
Menu Languages25 Languages
English, German, French, Dutch, Danish, Portu­guese, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Greek, Russian, Polish, Czech, Hungarian, Romanian, Ukrainian, Turkish, Arabic, Thai, Simplified Chinese, Tradi­tional Chinese, Korean and Japanese
GPSCompa­tible satel­lites: GPS satel­lites (USA), GLONASS satel­lites (Russia), Quasi-Zenith Satellite System (QZSS) MICHIBIKI (Japan) [32]

Position update interval: 1 sec., 5 sec., 10 sec., 15 sec., 30 sec., 1 min., 2 min., 5 min.

Time setting: GPS time data set to camera

Log data: One file per day, NMEA format
Firmware UpdateUpdate possible by the user.
INTERFACE
ComputerHi-Speed USB (USB 2.0)
Wi-FiWi-Fi (2.4GHz) Channels: IEEE802.11b, IEEE802.11g, IEEE802.11n [17]
Wi-Fi SecurityCamera Access Point: WPA2-PSK with AES encryption or open
Infra­st­ructure: Shared key, with WEP encryption, WPA-PSK/WPA2-PSK with TKIP/AES encryption or open
BluetoothBluetooth Speci­fi­cation Version 4.1 compliant (Bluetooth low energy technology) [25]
NFCNFC Forum Type 3/4 Tag compliant (dynamic)
OtherHDMI output (Type-C), External micro­phone (3.5 mm Stereo mini jack)
DIRECT PRINT
Canon Printers Canon Compact Photo Printers and PIXMA Printers supporting PictBridge
PictBridgeYes (PictBridge via WLAN compa­tible)
STORAGE
TypeSD, SDHC or SDXC (UHS-I) card
SUPPORTED OPERATING SYSTEM
PC & MacintoshWindows 10 / 8.1 / 8 / 7 (With Microsoft .NET Framework 4.5 is installed) [24]

Mac OS X 10.9 / 10.10 / 10.11 / 10.12
SOFTWARE
Browsing & Printing
Image ProcessingDigital Photo Profes­sional 4
OtherEOS Utility
EOS Lens Regis­tration Tool
EOS Web Service Regis­tration Tool
EOS Sample Music
Picture Style Editor
Map Utility
POWER SOURCE
BatteriesRechar­geable Li-ion Battery LP-E6N (supplied)
Battery life Approx. 1200 shots (at 23°C, AE 50%, FE 50%) [5]
Approx. 1100 shots (at 0°C, AE 50%, FE 50%)
Battery Indicator 6 levels + percentage
Power savingPower turns off after 1, 2, 4, 8 or 15 mins.
Power Supply & Battery ChargersAC Adapter AC-E6(N), DC coupler: DR-E6, Battery charger LC-E6E, Car Battery charger CBC-E6
PHYSICAL SPECIFICATIONS
Body MaterialsChassis: Aluminum alloy and polycar­bonate resin with glass fiber

Body: Polycar­bonate resin with special conductive fiber & Polycar­bonate resin with glass fiber on some parts
Operating Environment0 – 40 °C, 85% or less humidity
Dimen­sions (WxHxD)144.0 x 110.5 x 74.8 mm
Weight (body only)Approx. 765 g (CIPA testing standard, including battery and memory card)
ACCESSORIES
ViewfinderEyecup Eb, E-series Dioptric Adjustment Lens, Eyepiece Extender EP-EX15II, Angle Finder C
CaseProtecting Cloth PC-E1
Wireless File Trans­mitterBuilt in Wi-Fi trans­mission
LensesAll EF lenses (excludes EF-S lenses & EF-M lenses)
FlashCanon Speed­lites (90EX, 220EX, 270EX, 270EX II, 320EX, 420EX, 430EX, 430EX II, 430EX III-RT, 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX, 600EX-RT, Macro-Ring-Lite MR-14EX II, Macro Twin Lite MT-24EX, Speedlite Trans­mitter ST-E2, Speedlite Trans­mitter ST-E3-RT)
Battery GripBattery Grip BG-E21
Remote Controller/ SwitchRemote Switch RS-80N3
Timer Remote Controller TC-80N3
Remote Controller RC-6
Wireless Remote Control BR-E1 (via Bluetooth)
OtherHand Strap E2
Interface Cable IFC-400PCU
Direc­tional Stereo Micro­phone DM-E1
All data is based on Canon standard testing methods except where indicated.
Subject to change without notice.
2 Based on Canon’s testing condi­tions, JPEG, ISO 100, Standard Picture Style.
Varies depending on the subject, memory card brand and capacity, image recording quality, ISO speed, drive mode, Picture Style, Custom functions etc.
4 with 50mm lens at infinity, -1m-1 dpt
5 Based on the CIPA Standard and using the batteries and memory card format supplied with the camera, except where indicated
8 Recom­mended Exposure Index
10 Sustained conti­nuous shooting speed is tested based on Canon’s testing standard. Function requires compa­tible SDHC/SDXC UHS Speed Class 1 memory card, total number of frames captured varies depending on shooting subject, settings and brand of memory card
15 Maximum number of AF frame is dependent on selected image aspect ratio
16 Sustained conti­nuous shooting function requires compa­tible SDHC/SDXC UHS Speed Class 1 memory card, total number of frames captured varies depending on camera settings, type of lens used, battery charge and light level. Shooting stops automa­ti­cally with the 1000th frame
17 Wi-Fi use may be restricted in certain countries or regions.
20 Dual Pixel CMOS AF – AF is possible over an area of approx. 80% Vertical x 80% Horizontal of the frame
23 Equipped with Bluetooth® low energy technology. The Bluetooth® word mark and logos are regis­tered trade­marks owned by the Bluetooth
SIG, Inc. and any use of such marks by Canon Europe Ltd. is under license. Other trade­marks
and trade names are those of their respective owners.
24 Software appli­ca­tions compa­tible with Windows 10 in Windows 10 Desktop Mode only
25 Bluetooth connection requires smart device to be equipped with Bluetooth version 4.0 (or later). Also requires smart device to be using operating system iOS 8.4 (or later) or Android 5.0 (or later) as well as latest version of Camera Connect app installed
29 Following lenses are not compa­tible with in-camera digital stabi­li­sation: EF 50mm f/1.2L USM, EF 85mm f/1.2L II USM, EF 200mm f/2L IS USM, EF 300mm f/2.8L IS II USM, EF 400mm f/2.8L IS II USM, EF 500mm f/4L IS II USM, EF 600mm f/4L IS II USM, EF 800mm f/5.6L IS USM and EF 200–400mm f/4L IS USM
30 HDR Movie available in some SCN Modes only
31 Available when using Liveview via LCD. Maximum effect in Panning Mode available when using following lenses: EF 24–105mm f/4L II IS USM
32 GPS use may be restricted in certain countries or regions. Use of GPS should comply with the laws and regula­tions of the country and area in which it is being operated including any restriction on the use of electronics.