Canon ersetzt mit der EOS-1D X Mark II pünktlich zu den kommenden olympi­schen Spielen das bisherige Spitzen­modell. Die neue Sport­kanone bietet eine Serien­bildrate von bis zu 16 Fotos pro Sekunde, einen verbes­serten Autofokus und ist in der Lage, Videos in 4K-Auflösung mit bis zu 60 fps aufzu­zeichnen. Ähnlich wie die kürzlich vorge­stellte Nikon D5 wendet sich die EOS-1D X Mark II vor allem an Sport- und Repor­ta­ge­fo­to­grafen. Die Canon EOS-1D X Mark II wird ab Mai 2016 für etwa 6300 Euro erhältlich sein.

Spätestens, wenn im August die Olympi­schen Spiele 2016 eröffnet werden, benötigen Sport­fo­to­grafen aus aller Welt eine Kamera, die den Ereig­nissen gerecht wird. Die will Canon nun mit der EOS-1D X Mark II liefern, die im Vergleich zur Vorgän­gerin gründlich aufge­frischt wurde. Geblieben ist es bei einem Bildsensor mit 20,2 Megapixel. Er wurde aller­dings neu entwi­ckelt, bietet eine maximale Empfind­lichkeit von ISO 51.200 und ist der erste Klein­bild­sensor von Canon, der mit „Dual Pixel CMOS AF“ aufwarten kann. Er soll der Kamera mit seinen Phasen-AF-Zellen auf dem Bildwandler im Live-View-Modus zu einer standes­ge­mäßen AF-Leistung verhelfen.

Canon EOS-1D X Mark II

 

Bei der EOS-1D X Mark II setzt Canon vor allem auf Geschwin­digkeit. Sie ermög­licht eine Serien­bildrate von 14 fps (16 fps im Live-View-Modus) und nimmt dabei bis zu 170 RAW-Dateien in einem Rutsch auf. Dazu benötigt sie aller­dings sehr schnelle CFast-Speicher­karten, die mit herkömm­lichen CF-Karten nicht kompa­tibel sind. Auch der Autofokus soll schneller und zuver­läs­siger arbeiten, er basiert nun auf 61 Sensoren von denen 41 als Kreuz­sen­soren ausge­führt sind.

Canon EOS-1D X Mark II

 

Großen Wert legt Canon offenbar auf die Video­fä­hig­keiten der EOS-1D X Mark II. Die Kamera zeichnet 4K-Video (4096 x 2160) mit bis zu 60 fps auf, auch auf eine interne CFast-Karte. Aus dem Video­stream lassen sich Stand­bilder mit einer Auflösung von rund 8,8 Megabyte extra­hieren.

Canon EOS-1D X Mark II

 

Presse­mit­teilung der Canon Deutschland GmbH:

Mit der EOS-1D X Mark II jeden noch so flüch­tigen Moment festhalten

Krefeld, 2. Februar 2016. Mit der EOS-1D X Mark II stellt Canon heute das mit Spannung erwartete neue Flagg­schiff der EOS Serie vor. Diese Kamera kombi­niert exzel­lente Bildqua­lität und hohe Auflösung mit enormer Geschwin­digkeit. Speziell dafür konzi­piert, dem Fotografen den entschei­denden Wettbe­werbs­vorteil zu geben, setzt die EOS-1D X Mark II insbe­sondere in Bezug auf Geschwin­digkeit völlig neue Maßstäbe. Mit Reihen­auf­nahmen von bis zu 14 Bildern pro Sekunde bei voller AF/AE Nachführung oder 16 Bildern pro Sekunde im Live View Modus ist sie ideal zum Fotogra­fieren von sich extrem schnell bewegenden Motiven in freier Wildbahn oder bei Sport­ver­an­stal­tungen. Die EOS-1D X Mark II ist voraus­sichtlich ab Mai 2016 zum Preis von 6299* im Fachhandel verfügbar.

Die Entwicklung der EOS-1D X Mark II basiert auf dem Feedback von EOS-1D X Fotografen aus der ganzen Welt. So bietet sie nun einen 20,2 Megapixel Vollformat-CMOS-Sensor, den neu entwi­ckelten Al Servo AF III+ sowie die Möglichkeit, 4K-Videos mit 60 Bildern pro Sekunde (60p) aufzu­zeichnen. Dieses Zusam­men­spiel von Spitzen-Funktionen und –Leistungen macht die Kamera zu einem unersetz­lichen Begleiter für nahezu alle profes­sio­nellen Fotografen – unabhängig von ihrer Spezia­li­sierung.

Bildqua­lität und AF-Präzision – neu definiert

Mit einem überaus umfang­reichen ISO-Bereich von 100–51.200, der von 50 bis zu 409.600 erwei­terbar ist, überzeugt die EOS-1D X Mark II bei allen Licht­be­din­gungen –bis zur fast vollstän­digen Dunkelheit.

Das optimierte 61-Punkt-AF-System mit 41 Dual-Kreuz­sen­soren, das einen weiten Bildbe­reich abdeckt und bei bis zu –3 LW fokus­siert, sorgt dafür, dass jede Aufnahme mit einzig­ar­tiger Präzision festge­halten wird. Erstmalig ermög­licht das neue AF-System Aufnahmen mit bestimmten Extender/Teleobjektiv-Kombinationen mit geringer Gesamt­licht­stärke, denn alle 61 AF-Felder sind nun bis Licht­stärke 1:8 aktiv – das vermittelt eine große Freiheit bei der Auswahl des AF-Punktes. Neben den beliebten profes­sio­nellen AF-Techno­logien wie EOS iTR oder den AF Case Einstel­lungen, bietet die EOS-1D X Mark II den neuen AI Servo AF III+, der die Nachführemp­find­lichkeit in solchen Szenen verbessert, bei denen sich ein Motiv häufig ganz plötzlich bewegt – was beispiels­weise bei Tieren in der freien Wildbahn häufig vorkommt.

In enger Zusam­men­arbeit mit dem AF-System ermög­licht der neue RGB+IR Messsensor mit 360.000 effek­tiven Pixeln eine präzise Fokus­sierung sowie eine verbes­serte Motive­r­kennung. Die in der EOS 7D Mark II erstmalig einge­führte Techno­logie zur Flacker-Erkennung sorgt für konstante Belich­tungs­er­geb­nisse bei frequenz­mo­du­liertem Kunst­licht – perfekt für Indoor-Sport­ver­an­stal­tungen.

Jede Sekunde festhalten

Die EOS-1D X Mark II hat die Grenzen für Highspeed-Aufnahmen gesprengt. Sie ist in der Lage, Reihen­auf­nahmen mit bis zu 14 Bildern pro Sekunde bei voller AF/AE Nachführung in RAW-Auflösung aufzu­nehmen. Damit versetzt sie den Fotografen in die Lage, exakt den einen perfekten Moment festzu­halten – sei es bei einer Sport­ver­an­staltung oder einem Tier bei der Jagd nach Beute. Und wenn noch mehr Geschwin­digkeit erfor­derlich ist, lassen sich im Live View Modus bis zu 16 Bilder pro Sekunde aufnehmen, bei denen dann die Fokus­sierung des ersten Bildes beibe­halten wird. Die neue Kompa­ti­bi­lität mit CFast 2.0™ Speicher­karten ermög­licht die Aufzeichnung einer unbegrenzten Anzahl von JPEGs bzw. 170 RAWs bei voller Serien­bild­ge­schwin­digkeit.

Die EOS-1D X Mark II ist die EOS DSLR mit dem bisher schnellsten Ansprech­ver­halten. Dafür ist unter anderem der neue Dual DIGIC 6+ Prozessor verant­wortlich, der eine Highspeed-Verar­beitung der vom Sensor erfassten hohen Daten­menge ermög­licht. Die noch weiter verbes­serte Spiegel­kon­struktion setzt einen neuen Antriebs­me­cha­nismus ein, der derartig schnelle Reihen­auf­nahmen mit minimalsten Spiegel­er­schüt­te­rungen oder Geräu­schen ermög­licht.

4K-Videos in Profi-Qualität aufzeichnen

Die Canon Erfahrung bei 4K-Video­auf­nahmen hält nun auch bei der EOS-1D X Mark II Einzug. Damit haben die Filme­macher die Möglichkeit, 4K-Aufnahmen (4.096 x 2.160 Pixel) mit verschie­denen Bildraten und mit bis zu 60 Bildern pro Sekunde auf der CFast 2.0™ Speicher­karte aufzu­zeichnen. Full-HD-Videos (1.920 x 1.080 Pixel) können mit einer enormen Bildrate von 120 Bildern pro Sekunde aufge­nommen werden – ideal für Szenen, die in Zeitlupe festge­halten werden sollen. Aus solchen 4K-Videos mit 60 Bildern pro Sekunde lassen sich ganz einfach Einzel­bilder mit einer Auflösung von 8,8 Megapixeln extra­hieren – dies steigert die Chance, den richtigen Bruchteil einer Sekunde im Bild festzu­halten.

Die Canon Dual Pixel CMOS AF Techno­logie mit Movie Servo AF ermög­licht den schnellen und konti­nu­ier­lichen AF bei 4K- und Full-HD-Video­auf­nahmen. Über das Touch­screen-Display kann zudem während der Video­auf­nahme der AF-Punkt per Fingertipp definiert werden.

Premium-Bildma­nagement und –Zuver­läs­sigkeit

Die Kamera bietet dem Profi die nötigen Tools, um Aufnahmen zu organi­sieren und in Sekun­den­schnelle an Nachrich­ten­agen­turen oder andere Kunden zu übertragen. Über den integrierten GPS-Empfänger werden die EXIF Bilddaten mit den entspre­chenden Stand­ort­daten versehen, so dass der Profi einen exakten Überblick über die Aufnahmen hat. Die Übertragung erfolgt wahlweise über die integrierte LAN-Schnitt­stelle oder über Super­speed USB 3.0 – auf einen FTP-Server oder direkt auf einen Computer. Zudem bietet der neue Wireless File Trans­mitter WFT-E8¹ die WLAN-Anbindung mit Highspeed-Standard 802.11ac (5 GHz Band).

Als Inbegriff der EOS Design­sprache wurden bei der EOS-1D Mark II sowohl der Griff als auch die Bedien­ele­mente optimiert. Dadurch liegt sie gut in der Hand und bietet ein exzel­lentes Handling. Der zuver­lässige Witte­rungs­schutz schützt die Kamera vor Umwelt­ein­flüssen und macht sie ideal für den Einsatz unter freiem Himmel. Der Intel­ligent Viewfinder II bietet ein Bildfeld von nahezu 100 Prozent. Durch die Möglichkeit zur Einblendung der Aufnah­me­si­tua­tionen, muss der Fotograf das Auge nicht vom Sucher nehmen.

EOS-1D X Mark II Haupt­leis­tungs­merkmale:

  • Schnellste DSLR mit 14 B/s und Servo AF
  • Alle 61 Autofokus-Punkte arbeiten bereits ab Licht­stärke 1:8
  • Erste Vollfor­mat­kamera mit interner 4K UND 60 B/s Aufzeichnung
  • Erste Vollformat DSLR mit Dual Pixel AF, inkl. Touch­screen-Steuerung
  • CFast 2.0™ und CF Karten
EOS-1D X Mark II 6299* Euro
Verfügbar im Handel ab  voraus­sichtlich Mai 2016

* Unver­bind­liche Preis­emp­fehlung inkl. MwSt. Irrtümer und Änderungen vorbe­halten.
Stand: Februar 2016

Aktua­li­sierung technische Daten

Technische Daten (derzeit leider nur auf Englisch verfügbar):

EOS-1D X Mark II
IMAGE SENSOR
Type 35.9 x 23.9 mm CMOS
Effective Pixels Approx. 20.2 megapixels
Total Pixels Approx. 21.5 megapixels
Aspect Ratio 3:2
Low-Pass Filter Built-in/Fixed 
Sensor Cleaning EOS integrated cleaning system
Colour Filter Type  Primary Colour
IMAGE PROCESSOR
Type Dual “DIGIC 6+”
LENS  
Lens Mount EF (excludes EF-S / EF-M lenses)
Focal Length Equivalent to 1.0x the focal length of the lens
FOCUSING
Type TTL-secondary image-forming phase-diffe­rence detection system with dedicated AF sensor
AF System/ Points 61 Point / max of 41 cross-type AF points inc 5 dual cross type at f/2.8 and 61 points / 21 cross-type AF points at f/8 (11)The number of cross-type AF points will differ depending on the lens.
AF working range EV –3 – 18 (at 23°C & ISO100)
AF Modes One ShotAI Servo AF (AI Servo AF III+)
AF Point Selection Automatic selection: All 61 point AF (based on EOS iTR AF setting)Manual selection: Single point AF (selec­table points 61, 15, 9 or cross type only points selectable)Manual selection: Sngle point Spot AF Manual selection: AF point Expansion 4 points (up, down, left, right)Manual selection: AF point Expansion surrounding 8 point­s­Manual selection: Zone AF (all AF points divided into 9 focusing zones)Manual selection: Large Zone AF (all AF points divided into 3 focusing zones)AF points can be selected separately for vertical and horizontal shooting
Selected AF point display Super­im­posed in viewfinder and shown on Quick Control screen
AF Lock  Locked when shutter button is pressed half way or AF ON is pressed in One Shot AF mode
AF Assist Beam Emitted by an optional dedicated Speedlite
Manual Focus Selected on lens
AF Micro­ad­justment Manual: Enter adjustment +/- 20 steps (wide and tele setting for zoom lenses)Adjust all lenses by same amoun­t­Adjust up to 40 lenses indivi­dual­ly­Ad­just­ments remem­bered for lens by serial number
EXPOSURE CONTROL
Metering modes Approx. 360,000-pixel RGB+IR metering sensor, 216-zone metering.EOS Intel­ligent Subject Analysis system
(1) Evaluative metering (linked to All AF point)
(2) Partial metering (approx. 6.2% of viewfinder at centre)
(3) Spot metering:Center spot metering (approx. 1.5% viewfinder at centre)AF point-linked spot metering­Multi-spot metering
(4) Centre weighted average metering
Metering Brightness Range EV 0 – 20 (at 23°C, ISO100, with evaluative metering)
AE Lock Auto: In the One-Shot AF mode with evaluative metering, AE lock takes effect when focus is achie­ve­d­Manual: By AE lock button in P, Av, Tv and M modes
Exposure Compen­sation +/-5 EV in 1/3 or 1/2 stop incre­ments (can be combined with AEB).
AEB  +/-3 EV in 1/3 or 1/2 stop incre­ments
Anti-flicker shooting Yes. Flicker detected at a frequency of 100 Hz or 120 Hz. Maximum­con­ti­nuous shooting speed may decrease
ISO Sensi­tivity (8) Auto 100–51200 (in 1/3-stop or whole stop incre­ments) ISO can be expanded to L:50, H1: 102400, H2: 204800, H3: 409600
SHUTTER
Type Electro­ni­cally-controlled focal-plane shutter
Speed 30–1/8000 sec (1/2 or 1/3 stop incre­ments), Bulb (Total shutter speedrange. Available range varies by shooting mode)
Shutter Release Soft touch electro­ma­gnetic release
WHITE BALANCE
Type Auto white balance with the imaging sensor
Settings AWB (Ambeince priority/White priority), Daylight, Shade, Cloudy, Tungsten light, White Fluore­scent light, Flash, Custom, Colour Tempe­rature SettingWhite balance compen­sation: 1. Blue/Amber +/-92. Magenta/ Green +/-9
Custom White Balance Yes, 5 setting can be regis­tered
WB Bracketing +/-3 levels in single level incre­ments3, 2, 5 or 7 bracketed images per shutter relea­seSelec­table Blue/Amber bias or Magenta/ Green bias
VIEWFINDER
Type Penta­prism
Coverage (Vertical/Horizontal) Approx. 100%
Magni­fi­cation Approx. .76x(4)
Eyepoint Approx. 20mm (from eyepiece lens centre)
Dioptre Correction –3 to +1 m-1 (dioptre)
Focusing Screen Inter­ch­an­geable. Standard Focusing Screen Ec-C6 provided. Can be changed to Ec-A, B or L
Mirror Quick-return half mirror
Viewfinder Infor­mation AF infor­mation: Single/Spot AF points, AF Frame, AF status, Focus indicator, AF mode, AF point selection, AF point regis­tration Exposure infor­mation: Shutter speed, aperture value, ISO speed (always displayed), AE lock, exposure level/compensation, flash metering, spot metering circle, exposure warning, AEB, metering mode, shooting modeFlash infor­mation: Flash ready, high-speed sync, FE lock, flash exposure compen­sation, red-eye reduction light.Image infor­mation: Card infor­mation, maximum burst (2 digit display), Highlight tone priority (D+).Composition infor­mation: Grid, Electronic levelOther infor­mation: Battery check, Warning symbol, Flicker Detection, drive mode, white balance, JPEG/RAW indicator
Depth of field preview Yes, with Depth of Field preview button
Eyepiece shutter Built-in
LCD MONITOR
Type 8.11cm (3.2″) Clear View LCD II, approx. 1620K dots
Coverage Approx. 100% 
Viewing Angle
(horizontally/vertically)
Approx 170° verti­cally and horizon­tally
Coating Anti-reflection and Anti-smudge. Reinforced glass incor­po­rated
Brightness Adjustment Manual: Adjus­table to one of seven levels
Touch-screen opera­tions Capacitive method. During Live View shooting and Movie shootingfor AF Point Selection / Switching and for Magnified View. Touch-screen can be disabled
Display Options (1) Quick Control Screen
(2) Camera settings
(3) Dual Axis Electronic Level
(4) Custom Quick Control Screen
FLASH
Modes E-TTL II Auto Flash, Metered Manual
X-sync 1/250sec
Flash Exposure Compen­sation +/- 3EV in 1/3 incre­ments with EX series Speed­lites
Flash Exposure Bracketing Yes, with compa­tible External Flash
Flash Exposure Lock Yes
Second Curtain Synchro­ni­sation Yes
HotShoe/ PC terminal Yes/ Yes
External Flash Compa­ti­bility E-TTL II with EX series Speed­lites, wireless multi-flash support
External Flash Control via camera menu screen
SHOOTING
Modes Program AE , Shutter priority AE, Aperture priority AE, Manual (Stills and Movie), Bulb, Custom (x3)
Picture Styles Auto, Standard, Portrait, Landscape, Fine Detail, Neutral, Faithful, Monochrome, User Defined (x3)
Colour Space sRGB and Adobe RGB
Image Processing Highlight Tone Priori­tyAuto Lighting Optimizer (4 settings)
Long exposure noise reduction
High ISO speed noise reduction (4 settings)
Lens optical correction (3):
– Peripheral illumi­nation correction
– Chromatic aberration correction
– Distortion correction (during/after still photo shooting)
– Diffraction correction (during/after still photo shooting)
– Digital Lens Optimizer (after still photo shooting)Resize to M1, M2 or S (6)
Cropping: JPEG images can be cropped (Aspect ratio is fixed – 3:2 or 2:3)
– 41 cropping sizes selec­table, from 13% to 95% (diagonal)
– Switch between vertical and horizontal cropping orien­tation
– Cropping frame can be moved using touch screen opera­ti­onRAW image processing (7)
Multiple exposure
Drive modes Single, Conti­nuous High, Conti­nuous Low, Silent single, Silent Continous High, Silent Conti­nuous Low, Self timer (2s+remote, 10s+remote)
Conti­nuous Shooting Max. Approx. 14fps. with full AF / AE tracking, speed maintained forup to unlimited number of JPEGs or 170 RAW images, with CFast 2.0™ card (1) (2) (10)
Max. 16fps in Live View mode with mirror locked up and exposure and AF locked on first frame
LIVE VIEW MODE
Type Electronic viewfinder with image sensor
Coverage Approx. 100% (horizon­tally and verti­cally)
Frame Rate 29.97 fps
Focusing Manual Focus (Magnify the image 5x or 10x at any point on screen)
Autofocus: Dual Pixel CMOS AF (Face Detection and Tracking AF, FlexiZone – Single), available with all EF lenses 
Metering Real-time evaluative metering with image sensor (315-zone)
Partial metering (approx. 6.5% of Live View screen)
Spot metering (approx. 2.8% of Live View screen)
Center-weighted average metering
Active metering timer can be changed
Display Options 3 levels available through INFO. button: No infor­mation, Basic shooting infor­mation, Histo­gramMul­tiple Exposure status also avaible in Multiple Exposure mode
FILE TYPE – Stills
Still Image Type JPEG: 10 compression options
RAW: RAW, M-RAW, S-RAW (14bit, Canon original RAW 2nd edition)
Complies with Exif 2.30 and Design rule for Camera File system 2.0 Complies with Digital Print Order Format [DPOF] Version 1.1
RAW+JPEG simul­ta­neous recording Yes, any combi­nation of RAW + JPEG possible, separate formats toseparate cards possible
Image Size JPEG: (L) 5472x3648, (M1) 4368x2912, (M2) 3648x2432, (S) 2736x1824 RAW: (RAW) 5472x3648, (M-RAW) 4104x2736, (S-RAW) 2736x1824
Folders New folders can be manually created and selected
File Numbering (1) Conse­cutive numbering(2) Auto reset(3) Manual reset
EOS Movie
Movie Type MOV Video: 4K (17:9) 4096 x 2160 – Motion JPEG (internal record­in­gonly), Full HD – MPEG4 AVC / H.264 variable (average) bit rate, Audio: Linear PCMMP4 Video: Full HD (16:9) 1920 x 1080 – MPEG4 AVC/H.264, Audio: AAC
Movie Size 4K (17:9) – 4096 x 2160Full HD (16:9) – 1920 x 1080
Frame Rate 119.9p/59.94p/29.97p/24.00p/23.98p (with NTSC)100.0p/50.00p/25.00p/24.00p (with PAL)119.9p/100.0p in Full HD quality High Frame Rate movie only
Colour Sampling (Internal recording) 4K – YCbCr4:2:2 (8 bit)Full HD – YCbCr4:2:0 (8 bit)
Movie Length 4K and Full HD – Max duration 29min 59sec. (excluding High Frame Rate movies). No 4GB file limit with exFAT CF or CFast card
High Frame Rate Movie MOV Video: Full HD – 1920 x 1080 at 100fps or 119.9fpsRecorded as 1/4-speed slow motion movie­Single scene maximum recording up to 7min 29sec.
4K Frame Grab 8.8 megapixel JPEG still image frame grab from 4K movie possible
Bitrate / Mbps MOV:
4K (59.94p/50.00p): Approx. 800 Mbps
4K (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p): Approx. 500 Mbps
Full HD (119.9p/100.0p)/ALL-I: Approx. 360 Mbps
Full HD (59.94p/50.00p)/ALL-I: Approx. 180 Mbps
Full HD (59.94p/50.00p)/IPB Approx. 60 Mbps
Full HD (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p)/ALL-I: Approx. 90 Mbps
Full HD (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p)/IPB (Standard): Approx. 30 MbpsMP4:
Full HD (59.94p/50.00p)/IPB (Standard): Approx. 60 Mbps
Full HD (29.97p/25.00p/24.00p/23.98p)/IPB (Standard): Approx. 30 Mbps
Full HD (29.97p/25.00p)/IPB (Light): Approx. 12 Mbps
Micro­phone Built-in monaural micro­phone (48Khz, 16 bit x 2 ch)
HDMI Display External monitor only, External Monitor only without infor­mation display or Simul­ta­neous on camera and external monitor
HDMI Output Full HD recording only, uncom­pressed YCbCr 4:2:2, 8-bit, sound output via HDMI is also possible
Focusing Dual Pixel CMOS AF with Face Detection and Tracking AF, Movie Servo AFManual Focus
ISO 4K – Auto: 100–12800, H: 25600, H1: 51200, H2: 102400, H3: 204800
Full HD – Auto: 100–25600, H: 51200, H1: 102400, H2: 204800
Built-in GPS
Geotag Infor­mation Longitude, Latitude, Elevation, Coordi­nated Universal Time
Positioning Modes Mode 1: Camera continues to receive GPS signals at regular intervals when power is switched off
Mode 2: GPS is switched off when power is switched off
Position Update Timing Intervals of 1 sec., 5 sec., 10 sec., 15 sec., 30 sec., 1 min., 2 min. or 5min.
Position Accuracy Within approx. 30 m/98.4 ft (Based on good GPS satellite recep­tion­con­di­tions on a clear day with no surrounding obstruc­tions)
Compa­tible Satellite Navigation Systems • GPS satel­lites (USA)
• GLONASS satel­lites (Russia)
• Quasi-Zenith Satellite Michibiki (Japan)
Log Files Format NMEA Format. One log file per day based
Log File Usage Transfer log data to memory card and copy it to a compu­terUse Map Utility to append the log file to the images
Digital Compass Not provided
OTHER FEATURES
Custom Functions 34 Custom Functions with 104 settings
Metadata Tag User copyright infor­mation (can be set in camera)
Image rating (0–5 stars)
Image transfer with caption (Caption regis­tered with EOS Utility) 
LCD Panel / Illumi­nation Yes / Yes
Water/ Dust resis­tance Yes 
Voice Memo Up to 30sec per image – 48Khz/16 Bit or 8Khz/8 Bit
Intel­ligent Orien­tation Sensor Yes
Playback zoom 1.5x – 10x 
Display Formats (1) Single image
(2) Single image with infor­mation (2 levels – Basic and Detailed) Lens infor­mation and RGB histogram
White balan­ce­Picture Style­Color space and noise reduction
Lens optical correc­tionGPS infor­mation
(3) 4 image index
(4) 9 image index
(5) 36 image index
(6) 100image index
(7) Jump Display (1, 10 or 100 images, Date, Folder, Movies, Stills,Protected images, Rating)(8) Movie edit
(9) RAW processing
(10) Rating
Slide Show Image selection: All images, by Date, by Folder, Movies, Stills, Protected images, Rating­Playback time: 1/2/3/5/10 or 20 seconds­Repeat: On/Off
Histogram Brightness: Yes
RGB: Yes
Highlight Alert Yes
Image Erase Single image, Selected images, Folder, Card
Image Erase Protection Erase protection of Single image, Folder or Card
Self Timer 2 or 10 sec.
Menu Categories (1) Shooting menu 1 – 6
(2) AF Menu 1 – 5
(3) Playback menu 1 – 3
(4) Setup menu 1 – 4
(5) Custom Functions menu 1 – 8
(6) My Menu (1 – 5 user selec­table)
Menu Languages 25 Languages
English, German, French, Dutch, Danish, Portu­guese, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Greek, Russian, Polish, Czech, Hungarian, Romanian, Ukrainian, Turkish, Arabic, Thai, Simplified Chinese, Tradi­tional Chinese, Korean and Japanese
Firmware Update Update possible by the user (Camera, Lens, WFT, External Speedlite)
INTERFACE
Computer Super­Speed USB 3.0
Other HDMI mini out (Type C, HDMI-CEC compa­tible), System Extension Terminal (for WFT-E8 and WFT-E6), External Micro­phone In / Line In (Stereo mini jack), Headphone socket (Stereo mini jack), RJ-45 (gigabit ethernet), N3-type terminal (remote control terminal)
DIRECT PRINT
Canon Printers  Canon Compact Photo Printers and PIXMA Printers
PictBridge Yes
STORAGE  
Type 1x Compact­Flash Type I (UDMA 7 compa­tible) (Incom­pa­tible withType II and Microdrive)1x CFast 2.0™
SUPPORTED OPERATING SYSTEM
PC & Macintosh Windows 7 (excl. Starter Edition) Windows 8 and Windows 10OS X v10.7–10.11
SOFTWARE  
Image Processing Digital Photo Profes­sional 4 (RAW Image Processing)
Other EOS Utility 3 (inc. Remote Capture ), Picture Style Editor
POWER SOURCE
Batteries Rechar­geable Li-ion Battery LP-E19 (supplied) / LP-E4N / LP-E4
Battery life  Approx. 1210 shots (at 23°C) (5)Approx. 1020 (at 0°C)
Battery Indicator  6 levels + percentage
Power saving Power turns off after 1, 2, 4, 8, 15 or 30mins
Power Supply & Battery Chargers Battery charger LC-E19 (supplied), AC Adapter AC-E19, DC Coupler DC-E19, AC Adapter kit ACK-E4
PHYSICAL SPECIFICATIONS
Body Materials Magnesium Alloy body covers
Operating Environment 0 – 45 °C, 85% or less humidity
Dimen­sions (WxHxD) 158 x 167.6 x 82.6mm
Weight (body only) Approx. 1340 g 
ACCESSORIES
Viewfinder Eyecup Eg, Eg-series Dioptric Adjustment Lens with Rubber Frame Eg, Anti Fog Eyepiece Eg, Angle Finder C
Wireless File Trans­mitter Wireless File Trans­mitter WFT-E8Wireless File Trans­mitter WFT-E6
Lenses All EF lenses (excluding EF-S / EF-M lenses)
Flash Canon Speed­lites (90EX, 220EX, 270EX, 270EX II, 320EX, 380EX, 420EX,430EX, 430EX II, 430EX III 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX, 600EX-RT, Macro-Ring-Lite MR-14EX, Macro Ring Lite MR-14EX II, Macro Twin Lite MT-24EX, Speedlite Trans­mitter ST-E2, Speedlite Trans­mitter ST-E3-RT)
Remote Controller/ Switch Remote control with N3 type contact, Wireless Controller LC-5 and Speedlite 600EX-RT
Other Hand Strap E2, Connect Station CS100

All data is based on Canon standard testing methods except where indicated.
Subject to change without notice.
1 Large/Fine(Quality 8) resolution
2 Based on Canon’s testing condi­tions, JPEG, ISO 100, Standard Picture Style. Maximum fps and buffer capacity may be reduced depending on the cameras settings, light level, subject, memory card brand and capacity, image recording quality, ISO speed, drive mode, Picture Style, Custom functions etc.
3 Not possible with M-RAW and S-RAW
4 with 50mm lens at infinity, –1m-1 dpt
6 Frame grab images from 4K movies and images shot in S quality cannot be resized
7 RAW image processing during image Playback only
8 Recom­mended Exposure Index
10 Figures quoted are when used with CFast 2.0™ cards
11 The number of AF points, cross-type AF points, and dual cross-type AF points vary depending on the lens used
2 Based on Canon’s testing condi­tions, JPEG, ISO 100, Standard Picture Style. Maximum fps and buffer capacity may be reduced depending on the cameras settings, light level, subject, memory card brand and capacity, image recording quality, ISO speed, drive mode, Picture Style, Custom functions etc.
5 Viewfinder shooting. Based on the CIPA Standard and using the battery supplied with the camera, except where indicated

(Martin Vieten)